Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Cykelpendlare mindre stressade

Other: Foto: TT

De som cyklar till jobbet får inte bara starka ben. De blir också mindre stressade och koncentrerar sig bättre, visar en brittisk studie.

Allra bäst mår den som cyklar eller går till arbetet men även att åka kollektivt påverkar hälsan på ett positivt sätt, visar forskningen. Sämst mår de som åker bil till jobbet, skriver CBS News.

Studien har gjorts på University of East Anglia's Norwich Medicial School i Storbritannien och forskarna har analyserat data som hämtats in under 18 år från närmare 18.000 pendlare i Storbritannien. Resultatet visar att det finns en tydlig koppling mellan sättet att ta sig till jobbet och hur man mår.

– Man skulle kunna tro att trängsel bland pendlare i kollektivtrafiken leder till stress men istället ger tåg och bussar människor tid att koppla av, läsa och socialisera och eftersom de ofta promenerar till tåg- eller busstationen blir de på gott humör, skriver forskaren Adam Martin.

Den som cyklar eller går till jobbet känner mindre stress och koncentrerar sig bättre. Ju längre promenad- eller cykelväg, desto bättre mår man. Bilpendlarna å andra sidan sover sämre, blir mer olyckliga och känner sig mer värdelösa ju längre tid de tillbringar i bilen.

Mats Börjesson som är professor i folkhälsa vid Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, är inte förvånad över studiens resultat.

– Det har gjorts liknande studier i Sverige som visar samma sak, säger han.

I Sverige har studier visat att den som tar bilen till jobbet också löper större risk för att råka ut för hjärtsjukdomar jämfört med den som cyklar eller åker kollektivt. Andra studier visar kopplingar mellan inaktivitet och stress.

– Många inaktiva känner att de inte hinner träna för att de är så stressade men i själva verket kanske de är stressade för att de inte tränar, säger Mats Börjesson och fortsätter:

– Rekommendationen är att man ska ägna sig åt medelintensiv aktivitet cirka 150 minuter i veckan. Det innebär att man ska cykla eller promenera i rask takt 30 minuter om dagen, fem dagar i veckan. Den som cyklar eller går till jobbet har lättare att nå upp till det och mår alltså bättre.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.