Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Dåligt väder slår mot H&M

Karl-Johan Persson.
Karl-Johan Persson. Foto: TT

Negativa valutaeffekter och ogynnsamt väder tryckte ned klädjätten Hennes & Mauritz vinst för det brutna räkenskapsårets andra kvartal, avslutat i maj. Men det var inte lika illa som analytiker hade befarat.

På börsen var det tummen ned för rapporten. Efter ett initialt lyft sjunker H&M-aktien med 0,8 procent på Stockholmsbörsen.

– Det har varit ett utmanande halvår för klädhandeln, säger vd Karl-Johan Persson på en presskonferens.

– Det finns en rad saker vi kunde ha gjort bättre, men vi har rättat till det och ser en stor potential i fortsatt expansion av både nya fysiska butiker och e-handelsmarknader. Vi är bara i början av vår expansionsresa.

H&M redovisar en vinst före skatt på 7 002 miljoner kronor för perioden mars–maj. Motsvarande period i fjol gjorde bolaget en vinst på 8 435 miljoner kronor.

Resultatet var dock något bättre än väntat. Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 6 974 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.

Förutom en negativ dollareffekt pressades resultatet av prisnedsättningar och kostnader för pågående satsningar, enligt Karl-Johan Persson.

– Ser vi tillbaka hade vi kunnat göra bättre när det gäller exempelvis aktivitetsplan och butikdriftssortiment, men vi gör förbättringar och tror på ett bättre resultat under årets senare kvartal och ett starkt 2017, säger han.

Persson tillägger att H&M:s satsningar i Kina ser ut att snabbt ge positiv draghjälp.

– Butikerna i Kina som vi öppnar är, trots högt kvadratmeterpris och Kinas ekonomiska utveckling, väldigt lönsamma med kort återbetalningstid.

H&M:s omsättning under kvartalet uppgick till 54 341 miljoner kronor, jämfört med 53 233 miljoner kronor ett år tidigare.

Under räkenskapsåret räknar H&M med att öppna 425 nya butiker och etablera sig i tre nya länder: Puerto Rico, Nya Zeeland och Cypern.

Nästa år planeras expansion till 4–5 nya länder, inklusive Colombia.

Onlinesatsningen fortsätter också med nio nya länder under andra kvartalet och planer på nya e-handelsbutiker i Kanada och Sydkorea i höst.

Totalt räknar H&M med att till årsskiftet ha e-handelsbutiker i 34 länder.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.