Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Därför är nya Facebook försenat

Mark Zuckerberg presenterar "nya Facebook" den 22 september 2010.
Mark Zuckerberg presenterar "nya Facebook" den 22 september 2010. Foto: Justin Sullivan / AFP
Den 22 september sade Facebooks grundare Mark Zuckerberg att man ”inom de närmsta veckorna” skulle lansera nästa stora omgörning – bland annat en helt ny profilsida. Snart två månader senare har ingenting hänt.

Zuckerberg meddelade i september att två stora förändringar för Facebook var på snar inmarsch.

• Timeline: Ett nytt, mer överskådligt sätt att presentera sin profilsida.

• Open Graph: Ett verktyg som gör det möjligt för utvecklare att automatiskt visa en användares aktivitet på Facebook. Exempelvis kan den musik som du spelar på Spotify omgående delas med dina vänner och på din Timeline.

– Vi kommer att lansera det för allmänheten under de nästkommande veckorna efter att vi har finputsat detaljerna, sade Facebook-grundaren Mark Zuckerberg under en presentation den 22 september.

Den som vill kan faktiskt redan nu ta del av nyheterna.

Men den breda lanseringen, som automatiskt förändrar Facebooks utseende, låter vänta på sig.

Tid för anpassning, uppger Facebook som skäl. Och säger att man tidigare har fått kritik för att man har lanserat nyheter alldeles för skyndsamt.

– Vi ville ge utvecklare tid att anpassa sig till plattformen och användarna mer tid för att vänja sig vid tanken om den kommande förändringen, säger en talesperson till sajten AllThingsD.

Något lanseringsdatum vill hon inte ge, men utvecklare som AllThingsD pratat med säger att Facebook flyttat fram det utlovade startdatumet från ”före årsskiftet” till januari.

Det finns andra möjliga orsaker till förseningen, skriver sajten.

Bland annat har ett litet företaget med namnet Timelines stämt Facebook för varumärkesintrång.

En domare lade ned ärendet men sade sig öppen för att återuppta det om och när den nya Timeline-funktionen på Facebook når en bredare publik.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.