Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Därför blir robotgräsklipparna osams

Ett problem med de populära robotgräsklipparna är att de lätt blir osams med varandra.
Ett problem med de populära robotgräsklipparna är att de lätt blir osams med varandra. Other: Foto: TT

Robotgräsklippare av olika märken ogillar varandra och slutar arbeta i protest. Det är ett problem som blivit allt vanligare i svenska villaområden. Tillverkarna är medvetna om det men lösningen kommer troligen först nästa år.

I villaområdet Stodene norr om Karlstad finns de automatiserade trädgårdsmedhjälparna på var och varannan gräsmatta. Gert Olsson köpte sin för två år sedan och var till en början mycket nöjd.

– Gräsmattan blev som en golfgreen, säger han och förklarar att roboten därför har fått namnet Pelle-greeno.

Men när grannen skaffade en robotgräsklippare av ett annat märke började Pelle-greeno att trilskas.

– Nu stannar den ungefär fyra gånger om dagen och då måste jag gå ut och sätta i gång den igen.

När grannen renoverade och inte använde sin gräsklippare på ett par veckor fungerade Gert Olssons robot perfekt.

– Så jag vet vad som är problemet. Jag har pratat med tillverkaren Husqvarna som är medveten om det men de hänvisar till återförsäljaren, säger han.

Enligt Tobias Norrby, som är talesperson för Husqvarna, har försäljningen av robotgräsklippare ökat rejält de senaste åren. Han är väl medveten om problemet med att robotarna kan störa varandra.

– Problemet uppstår när två robotgräsklippare av olika tillverkare finns installerade på tomter bredvid varandra, säger han.

En robotgräsklippare fungerar genom att en begränsningskabel installeras i gräsmattan. Kabeln skickar ut en signal som säger åt gräsklipparen att klippa gräset inom just det området.

– Det som händer nu är att signalerna kan slå ut varandra och då stannar gräsklipparna, säger Tobias Norrby.

Vad ska konsumenter som råkar ut för det här problemet göra?

– De ska vända sig till återförsäljaren. Vi har utbildat våra återförsäljare om det här och vilka rutiner som ska följas för att åtgärda störningarna. Det finns ett antal olika åtgärder, exempelvis är att flytta begränsningskablarna längre ifrån varandra, eller att låta robotarna klippa på olika tider på dygnet.

Enligt Tobias Norrby arbetar också den europeiska branschorganisationen för trädgårdsprodukter på en lösning.

– Från och med 2015 råder en överenskommelse om maximering i slingsignalernas styrka för alla produkter tillverkade from 2015, vilket gör robotarna kompatibla med varandra, säger han.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.