Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Därför flyr Facebook-användarna till Ello

Other: Skärmdump: Ello.co

Anti-Facebook nätverket Ello växer i våldsam takt. Anledningen uppges vara att de, till skillnad från just Facebook, inte ser sig som en produkt. ”Jag joinade som en protest och för att ge stöd till en ny plattform”, säger Tobias Isaksson, nybliven Ello-användare.

Tidigare i dag uppmärksammades det nya sociala mediet Ello. Nätverket, som än så länge bara är för inbjudna, har fullkomligt exploderat den senaste tiden. Det sägs att de får 35.000 inbjudningsförfrågningar i timmen och att människor till och med köper inbjudningar på Ebay för så mycket som 3.000 kronor.

Ello grundades av sju personer, en blandning av programmerare och konstnärer. Som grund presenterade de ett manifest som slog fast företagets grundidé.

”Vi tror på att människor som skapar saker och människor som använder dem ska arbeta tillsammans. Vi tror att ett socialt nätverk kan vara ett verktyg för egenmakt. Inte ett verktyg för att bedra, tvinga och manipulera. [...] Du är inte en produkt”, står det i delar av Ellos manifest.

Genom att lova att aldrig sälja annonser eller sälja personlig information till annonsörer framstår Ello som en, i många avseenden, fristad i jämförelse med Facebook.

– Facebooks totalitära inställning till våra privatliv måste stoppas, så jag joinade som en protest och för att ge stöd till en ny plattform, säger Tobias Isaksson, nybliven Ello-användare.

Missnöjet med Facebook tycks vara en vanlig anledning till att fler och fler går över till Ello.

Vid närmare titt har dock flera användare och journalister lagt märke till att Ello kanske inte är så helylle som de vill ge sken av. Ello nämner till exempel aldrig att de finansierats av ett riskkapitalbolag. Det får många att tvivla på om Ello kommer kunna upprätthålla sitt manifest trots intressen från riskkapitalister.

Flera medier i USA har skrivit om problematiken med att driva ett företag som bygger på en idé och tro, samtidigt som de finansieras av vinstdrivande riskkapitalister. Även användaren Tobias Isaksson har uppmärksammat detta.

– Jag läste om Ello för första gången i veckan. Negativa grejer om att de fått ekonomiskt stöd från ett företag, vilket innebär att användarnas profiler redan från början tillhör någon på grund av en så kallad "exit plan", på grund av att det måste säljas så småningom. Det känns lite skenheligt kanske.

Att riskkapitalbolaget kommer vilja ha sin belöning när Ello når ett visst användarantal är det som de flesta är rädda för. Aral Balkan, grundare av sajten ind.ie skriver:

– Ello kommer oundvikligen tvingas till att skapa vinst och en avveckling, även om det skulle kompromissa deras nuvarande värderingar.

Han menar att genom att ta emot en investering från riskkapitalister kommer företaget till slut tvingas skapa vinst och slutligen sälja ut, antingen genom börsintroduktion eller genom att sälja hela bolaget.

Hur Ello kommer stå sig i konkurrensen med Facebook är för tidigt att svara på. Men många fruktar att Ello kommer få gå samma väg till mötes som liknande försök att slå ut jätten.

– Jag tror det tar lång tid innan de ens kan vara i närheten av att konkurrera med Facebook. Men det kommer nog absolut att bli en ny community som funkar ett tag, på grund av suget efter något nytt och lite mindre kommersiellt. Sen får vi se när det blir uppköpt och av vem. Det kanske blir Facebook, Google, eller Justin Timberlake (2011 köpte artisten Justin Timberlake communityn MySpace, reds anm), säger Tobias Isaksson.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.