Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Datasäkerhetsföretag dömer ut dagens antivirusprogram

Datasäkerhetsföretaget Symantec lanserade kommersiella antivirusprogram för att skydda datorer från hackare. Nu hävdar de att tekniken är dömd att misslyckas, skriver Wall Street Journal. ”Antivirus är dött”, säger Brian Dye, Symantecs chef för informationssäkerhet.

Symantec var pionjärer för datasäkerhet med sitt antivirusprogram Norton i slutet av 1980-talet. Tekniken håller hackarna borta genom att kontrollera mot en lista över skadlig kod på datorerna. Men i dag använder hackare allt fler nya buggar och Brian Dye uppskattar att antivirusprogrammen på marknaden, som McAfee och Norton, endast fångar 45 procent av alla cyberattacker, skriver WSJ.

För att få stopp på inkräktarna utvecklar nu Symantec och en rad andra företag helt nya metoder - i stället för att hålla skurkarna ute bjuder man in dem. Väl inne i nätverket upptäcker man virusen och minimera skadorna. Det kan exempelvis ske genom att placera ut falska uppgifter i brandväggar för att distrahera hackare eller att försvåra användandet av snattade lösenord och kreditkortsnummer.

Att helt överge dagens antivirusprogram är dock inte aktuellt. Enligt Symantec innehåller de redan en del av den nya tekniken som att upptäcka hot från tidigare osedda virus, lösenordshanterare och ett verktyg som söker igenom en användares Facebook för att skydda mot farliga länkar.

Hittills har inget säkerhetsföretag lyckats besegra de mest ambitiösa hackarna från USA, Kina, Iran och forna Sovjetblocket. Förra våren kunde till exempel hackare kopplade till Iran bryta sig in i en av USA: s fem största banker och flera energibolag. Incidenterna var anmärkningsvärda eftersom företagen har bland de bästa datasäkerhetsprogrammen som finns inom den privata sektorn.

Branschexperter säger till Wall Street Journal att det lär dröja minst 2-3 år innan den nya tekniken är fullt utvecklad och finns ute på marknaden.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.