Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Datorn vann första ronden mot människan

00:50. Forskarvärlden är i smärre chock sedan en dator, en artificiell intelligens, slagit världsmästaren i det kinesiska spelet Go. Om ens möjligt troddes det att något liknande låg decennier bort.

Människa ställs mot maskin. Nu avgörs om en av det mänskliga tänkandets starkaste bastioner ska falla inför den artificiella intelligensen. Google Deepmind har redan vunnit första omgången.

Det 2.500 år gamla kinesiska brädspelet Go har blivit en symbol för den mänskliga hjärnans fantastiska förmågor. Spelet har nämligen varit omöjligt för de mest slipade datorerna att vinna, när de ställs mot världens bästa mänskliga spelare.

Detta till skillnad från schack. Redan 1997 slogs den dåvarande världsmästaren Garri Kasparov av IBM:s dator Deep Blue.

Men snart kan det vara förändrat. Google-ägda artificiell intelligens-utvecklaren Deepmind ska försöka knäcka mänsklighetens starkaste spelare. Från och med i dag ställs dess robot Alphago mot sydkoreanen Lee Sedol, en av världens absolut bästa spelare.

Mycket talar för att maskinen tar hem segern. Nyligen avslöjade Google att Deepmind redan har vunnit över en annan toppspelare, Europamästaren Fan Hui. Den första matchen mot Lee Sedol avgjordes på onsdagen och maskinen stod som segare.

”Det var helt jämnt hela tiden, i en match fylld av komplexa sammandrabbningar”, skriver Google i ett blogginlägg. ”Lee Sedol gjorde aggressiva drag, men Alphago ryggade inte tillbaka.”

Nu återstår fyra matcher innan en segrare kan koras. Den sista äger rum nu på tisdag.

Inför matchen sa Lee Sedol att han trodde sig kunna slå Alphago, men han har också öppnat för att Deepminds framsteg kan betyda att mänskliga spelare kan stå chanslösa i en inte allt för avlägsen framtid.

Matcherna direktsänds via Youtube.

Anledningen till att Go har blivit en så tacksam symbol för vad artificiell intelligens kan klara av är att det är ett otroligt komplext system. Valmöjligheterna är så ofantligt många att en dator inte kan förlita sig på den enkla tekniken att testa alla olika möjliga drag.

 

Vi programmerar maskiner för att de ska lära sig själva. Det är mycket kraftfullare – det är så biologiska system lär sig.

 

I stället har Alphago lärt sig att spela genom att iaktta mänskliga spelare och dra egna lärdomar. Om sådan artificiell intelligens fulländas öppnar det för svindlande möjligheter, långt bortom spel. Deepminds grundare, neuroforskaren och den före detta schackmästaren Demis Hassabis, har talat om maskiner som kan bedriva forskning på egen hand.

– Vi programmerar maskiner för att de ska lära sig själva. Det är mycket kraftfullare – det är så biologiska system lär sig, sa han till tidningen Wired i fjol.

– Vi försöker skapa en enda uppsättning allmängiltiga algoritmer, som den mänskliga hjärnan.

Deepmind var fram till i fjol ett brittiskt, i det närmaste okänt företag, vars webbplats knappt gav någon information om verksamheten. Men ryktet om dess förmågor inom artificiell intelligens nådde Kalifornien och ledningen för Google, som i januari 2014 köpte det för omkring tre miljarder kronor.

Läs mer. Robotar
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.