Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

De kan få ersättning för gränskontrollerna

Foto: Emil Langvad/TT

Regeringen öppnar för kompensation till Skåneregionen och de reseföretag som drabbas av ökade kostnader för de skärpta gränskontrollerna. ”Jag ger inga löften i dag, men vi ska se över frågan”, sade infrastrukturminister Anna Johansson.

Johansson besökte flygplatsen Kastrups tågstation vid lunchtid på måndagen för att skaffa sig en bild av hur de skärpta ID-kontrollerna påverkat resandet mellan Danmark och Sverige. Hon tyckte sig ha fått bekräftat förra veckans signaler om att nyordningen på det hela taget fungerat bra, även hon är medveten om att den stora pendlarströmmen väntar först i eftermiddag.

– Samtidigt som jag har förståelse för de besvär det här innebär möter jag många som visar förståelse för att vi vidtagit de här åtgärderna, sade Johansson.

Tidigare under dagen förde hon samtal med sin danske kollega, transportminister Hans-Christian Schmidt, och företrädare för det danska järnvägsbolaget DSB. Sverige har fått hård kritik för de skärpta gränskontrollerna av den danska regeringen, men Johansson sade att samtalet skedde i god anda.

– Det är klart att de inte applåderar det här, men det finns också en förståelse från danskt håll för att Sverige måste vidta åtgärder, sade Johansson och förklarade att hon lovat att se över de problem som ID-kontrollerna innebär för de boende på den danska ön Bornholm, som måste resa via Sverige.

Samtidigt meddelade hon att regeringen ska se över frågan om kompensation, bland annat till de reseföretag, till exempel DSB, som drabbats av extra kostnader.

– Regeringar fattar ofta beslut som innebär ökade kostnader för transportörer. Det kan handla om ökade miljö eller säkerhetskrav. Samtidigt ser vi att det här är en extraordinär situation och åtgärd, så självklart tittar vi även på den frågan, sade Johansson.

Hon sade sig också ha förståelse för att resenärer protesterar mot att man får sämre service samtidigt som man riskerar att få betala högre biljettpriser när reseföretagen ska kompensera sig.

Det har kommit rapporter om smugglingsförsök över Öresund och att personer försökt ta sig genom tågtunneln. Hur ser du på riskerna för att regeringens åtgärder kommer att förvärra den situationen?

– Det är väl ganska självklart att om man gör det svårare att ta sig över den vanliga vägen, att människorna tar andra vägar. Samtidigt kan vi inte avstå från att genomföra de här åtgärderna för att få kontroll över situationen. Vi har 180.000 personer som är i asylsystemet och vi behöver få ett minskat tryck. Sedan är det ju så att när man befinner sig här är man i ett säkert land, så jag tror inte att man kan jämföra det med andra osäkra resor.

Hur länge kommer de skärpta kontrollerna att pågå?

– Tills vi ser en kraftig och varaktig minskning av personer som söker sig hit.

Du valde att besöka Kastrup på förmiddagen när köerna vid kontrollerna var närmast obefintliga. Hade det inte varit bättre att komma hit vid rusningen i eftermiddag?

– Hade jag varit här i eftermiddag hade jag säkert fått kritik för att jag blockerade perrongen med en presskonferens. Jag kommer naturligtvis att få rapporter om hur det ser ut i rusningen, sade Johansson innan hon fortsatte tillbaka till Sverige för överläggningar bland annat med företrädare för Skånes näringsliv och en pendlarförening.

Mer om gränskontrollerna

• Dansk tankesmedja: ID-kontroller raserar inte regionen
De negativa konsekvenserna av ID-kontrollerna vid Öresund är starkt överdrivna. Det hävdar en dansk tankesmedja. Men pendlare oroar sig över de långsiktiga effekterna.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.