Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Den här ersättningen har du rätt till vid en flygstrejk

Foto: Henrik Montgomery/TT

Många SAS-kunder drabbas efter att pilotstrejken bröt ut i fredags. Som resenär har du bland annat rätt till ersättning för utebliven resa och för tillkommande mat- och boendekostnader. Här är tre punkter med dina rättigheter som resenär. 

Strandade resenärer kan antingen få pengarna tillbaka för den outnyttjade delen av biljetten, eller boka om sin flygresa med SAS, skriver SAS på sin hemsida.

Men eftersom strejken pågår kan det bli svår att få en ombokning, poängterar flygbolaget, om man inte kan skjuta upp resan till ett anant tillfälle. Annat som SAS står för är resor mellan hotell och flygplats, boende och ”rimliga” kostnader för mat och dryck, mot uppvisande av kvitto. Kravet är att man ska ha fått vänta mer än två timmar. Gå in på hemsidan för mer detaljer.

Enligt EU:s internationella regelverk för flygbolag som trafikerar inom unionen har resenärer som påverkas av en strejk vissa rättigheter.

 

Foto: För att få tillbaka pengar

Ersättning för den delen av biljetten som du inte har använt. Detta gäller både reguljärflygningar och paketresor, samt flygningar till och från flygplatser inom EU. Även om du flyger från en plats utanför EU till en flygplats inom EU med ett EU-flygbolag.

Men dessa regler gäller inte om resenären reser gratis eller om biljettpriset är reducerat.

Du kan även få rätt att boka om din resa så att du kan komma fram så fort som möjligt eller vid ett annat tillfälle som passar dig.

Sedan har också flygbolaget en skyldighet att informera resenärer om vilka rättigheter de har. Det måste exempelvis alltid finnas ett val mellan att boka om en resa eller avboka den och det gäller oavsett anledningen till att flyget ställs in.

Om du ska åka med SAS med köpt resan som en paketresa med hotell gäller lite andra villkor. Då gäller paketreselagens villkor som kan vara lite annorlunda.

Foto: Om ditt flyg ställts in

Du ska då reklamera skriftligen, antingen via brev eller mejl till flygbolaget. I detta ska du skriva vad du vill ha i ersättning och varför, samt bifoga kopior av biljetter och kvitton om du har andra utlägg som uppkommit i och med strejk, såsom hotell eller taxi.

Men kom ihåg att alltid spara originalkopiorna av dina dokument. Skulle du inte få ett svar, eller ett du inte är nöjd med kan du kontakta Konsument Europa.

Har du redan åkt i väg och ska resa hem när en strejk bryter ut har du rätt till mat och dryck och till hotell. Men väljer du att få biljetten återbetald har flygbolaget inte längre någon skyldighet att betala hotell eller mat.

Foto: Innan du bokar din resa

Först och främst bör du teckna en reseförsäkring, något som krävs för att du ska ha rätt till någon ersättning. Grundförutsättningen omfattar endast oförutsedda händelser.

Du har därför inte rätt till ersättning om strejken är varslad eller om konflikten utbryter efter det att biljetten är bokad eller att försäkringen är köpt.

Sedan ska du också kontakta ditt försäkringsbolag. I vissa fall täcker hemförsäkringen och även separata reseförsäkringar kostnaderna. Villkoren kan dock skilja sig mellan försäkringsbolag.

Du kan få allt från några hundralappar till tusenlappar beroende på hur många dagar du fått vänta.

Källa: Konsument Europa, Konsumentverket

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.