Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Det här är Chapter 11

Det råder en stor förvirring kring den amerikanska konkurslagstiftningen och dess Chapter 11 i Europa. DN:s Jacques Wallner, reder ut begreppen.

Det var budskapet för flera veckor sedan när General Motors lät 17 europeiska journalister lyssna på ett telefonseminarium om den amerikanska konkurslagstiftningens Chapter 11 (kapitel 11).

Dr Leo Plank från Kirkland & Ellis International gjorde sitt bästa för att förklara den komplicerade juridiken för journalisterna.
 

För det första:
Chapter 11 går inte att jämföra med europeisk rätt.
 

Vad är då Chapter 11?
 

Det är en domstolsstyrd flexibel reorganisering av företag.
 

I den processen kan långivare och affärspartner, mot sin uttryckliga vilja, tvingas gå med på lösningar som beslutas av domstolen. En koncern kan behandlas inom samma process.

Chapter 11 är ett tillfälligt skydd för det utsatta bolaget gentemot fordringsägarna.
Det handlar i ett första skede alltså inte om någon likvidation av bolaget och inträdet i Chapter 11 har heller ingen direkt återverkan på utländska dotterbolag.
 

Chapter 11 ger företaget en möjlighet till en nystart och en andningspaus. Bolaget kan befrias från besvärliga kontrakt och avtal.

Inom ramen för processen kan försäljningar av tillgångar som dotterbolag, fastigheter med mera ske enligt paragraf 363.
 

Det här ger domstolen möjlighet att klyva en sjuk koncern i en frisk och en dålig del.
Målet för hela domstolsprocessen är att försöka få det friska i företaget att överleva.
 

I General Motors fall kan man säga att förstadiet till Chapter 11 redan genomgåtts. Försöket att få fordringsägarna att byta sina fordringar mot aktier i General Motors har misslyckats.

Det ökar sannolikheten för att den amerikanska biljätten nu snart söker skydd av Chapter 11. Och det inträder från dag ett när ansökan inkommit till domstolen.

Leo Plank skissar på tre typer av inträde i Chapter 11:

1) planlöst (free fall). Det betyder i allmänhet att processen tar längre tid.
 

2) planerad (pre arranged) innebär att det redan finns en plan för det utsatta bolagets omstrukturering.
 

3) totalplanerad (prepacked) innebär att allt är planerat och uppgjort i förväg. Vilket innebär att det finns bolag som inom loppet av samma vecka både inträdit och utträdit ur Chapter 11.
 

Vad händer då under själva tiden då bolaget befinner sig i Chapter 11-processen?
 

Affärerna fortsätter som vanligt. Men allt är offentligt. Som exempelvis månadsrapporter.

Alla handlingar måste läggas fram. Allt för att fordringsägarna ska se vad som händer och vilken ställning det utsatta bolaget har.
 

Fördelen för bolaget är att det kan fortsätta sin verksamhet utan att hindras av fordringsägarna.
 

Domstolen kan besluta att gynna vissa leverantörer och upplåning kan ske med företräde till återbetalning.
 

Försäljning av tillgångar som inte är centrala för verksamheten brukar vanligen ske genom auktion.
 

Hur lång tid tar då en Chapter 11-process?
 

Leo Plank nämner som exempel det stora flygbolaget United Airlines som inträdde i Chapter 11 i slutet av 2002 och lämnade processen som ett fungerande företag i början av 2006.
 

Vad händer om det inte går att få till stånd ett livskraftigt företag?
Då återstår likvidering av företaget, enligt Chapter 7.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.