Ekonomi

Digitaliseringen kräver att företag vågar nysatsa

Foto: Fabrice Coffrini/AFP

Digitaliseringen kan skapa lika många jobb som försvinner. Men det hänger på att företagen vågar nysatsa, i stället för att enbart automatisera. Samtidigt måste människor utbildas för sådant som maskiner inte klarar.

Detta hoppfulla budskap från forskaren Erik Brynjolfsson vid MIT (Massachusetts institute of technology) får man hoppas att många av deltagarna vid Davosmötet tar till sig, liksom att det sprids till fler.

Chansen är hyggligt stor, eftersom det är en auktoritet som yttrar sig. Tillsammans en annan MIT-forskare, Andrew McAfee, är Erik Brynjolfsson författare till av de senaste årens mest uppmärksammade böcker i ämnet, ”The second machine age”.

Världsekonomiskt forum talar i stället om ”den fjärde industriella revolutionen”, men skillnaden är inte så stor. I båda fallen handlar det om att digitaliseringen, med bland annat avancerade robotar och artificiell intelligens, är på väg att ändra vår tillvaro.

På gott och ont, kan man utan tvekan säga. Med teknikens hjälp kan livet på många sätt underlättas. Men samtidigt finns en oro för om de framtida jobben ska räcka, liksom för kraftigt vidgade inkomstklyftor.

Erik Brynjolfsson menar att båda aspekterna finns, men att utvecklingen går att påverka. Företagsledare och politiker står inför viktiga val som får betydelse för hur tekniken kommer att utnyttjas.

I företagen handlar det om att använda de möjligheter som ges till att utveckla sin verksamhet och skapa nya affärsmöjligheter. Utöver vad Erik Brynjolfsson kallar ”dum automatisering” där jobb ersätts av maskiner, behöver man både investera och nysatsa.

För politikerna blir uppgiften att ändra utbildningssystemet, så att alla ges möjlighet att utveckla sina förmågor på områden som inte ens de smartaste maskiner kan klara. Mänskliga egenskaper som kreativitet, fantasi och empati behövs även i framtiden.

Erik Brynjolfssons budskap är övertygande, men inte så lätt att omsätta i praktiken. Företag är ofta kortsiktigt inriktade, särskilt när deras affärer inte går bra. Hårt trängda politiker är också ute efter snabba effekter, med sikte på nästa val.

Foto:

Men allt hänger inte på företagsledare och politiker, utan allmänheten spelar också roll. Beslutsfattarna behöver ställas inför krav som kan påverka deras avgöranden. Det är ju så, påpekar Erik Brynjolfsson, som demokrati fungerar.