Tester

Cykelhållare håller inte

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Fokus på stabilitet och hållbarhet

Cykelhållarna har testats enligt utvalda delar ur kommande standard ISO/DIS 15263-4. Tre cykelhållare av varje fabrikat har testats.

I säkerhetstestet har man fokuserat på cykelhållarnas stabilitet och hållfasthet. Belastningen simulerar den påfrestning som cykelhållarna kan utsättas vid körning i olika situationer som t ex skarpa inbromsningar, tvära svängar, vägbulor eller kraftig acceleration.

För att klara säkerhetsstandardens krav ska cykel hållarna klara dessa påfrestningar utan att deformeras, lossna eller vridas ur sin ursprungliga position på drag kroken.

I korrosionstestet har cykel-hållarna exponerats för saltdimma i sammanlagt 192 timmar, vilket motsvarar en längre tids normal användning.

Avslutningsvis har hanterbarheten bedömts, dvs. hur enkla de är att montera.

Fem av åtta cykelhållare för bil klarar inte säkerhetskraven som branschen själv satt. Och två av modellerna är så veka att en normalstark person kan böja dem bara han eller hon tar i lite.

Fem av åtta cykelhållare för bil klarar inte säkerhetskraven som branschen själv satt. Och två av modellerna är så veka att en normalstark person kan böja dem bara han eller hon tar i lite.

Ska du ta med dig cykeln ut på landet? Har du inget släp, utan bara en dragkrok? Då kan en cykelhållare som sätts fast på dragkroken vara en bra lösning.

Men se upp med vad du köper. Det är nämligen inte många av cykelhållarna i Testfaktas laboratorietest som håller måttet.

Annons:

Enligt en kommande, ännu inte officiell, standard får cykelhållare maximalt böjas tre grader under belastning. Den minsta belastning som cykelhållaren ska klara utan att deformeras är 1104 Newton framåt eller bakåt och 794 Newton i sidled.

– 1104 Newton motsvarar en belastning på ungefär 100 kilo, vilket är vad man kan förvänta sig att cykelhållarna utsätts för vid vanlig körning, säger Åsa Lindström, projektledare vid SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, som genomfört testet.

– Det är inga extrema krafter det handlar om, lägger hon till. 700 Newton kan man nästan dra själv. En någorlunda stark person kan själv dra en kraft motsvarande 500 Newton utan problem.

Dragtestet på Julas och Sportex cykelhållare avbröts långt innan det hunnit nå 794 Newton. Anledningen var att cykelhållarna börjat lossna från dragkroken.

– Om en cykelhållare har så bristfällig infästning vid kulan att påtagligt glapp uppstår efter relativt måttlig påverkan, bör den enligt min mening inte användas. Det är föraren, och inte den som tillverkat eller sålt cykelstället, som ställs till svars om cykelhållaren kollapsar och cyklarna far ut på vägen och ställer till en olycka, kommenterar Bo Göingberg, utredare vid Transportstyrelsen.

På Lidab, som tillverkar Sportex cykelhållare, näst sämst i test, förklarar man att det handlar om en utgående produkt. När Testfakta frågar produktchefen Katrin Larsson hur det kan komma sig att deras cykelhållare börjar glappa vid fästet redan vid knappt halva kraften (se tabell) hänvisar hon till bruksanvisningen.

– Det står tydligt i bruksanvisningen att maxlast är 30 kg och två cyklar. För övrigt har det inte funnits någon standard att gå ­efter när vi har tagit fram produkten, ­säger hon.

Men Åsa Lindström på SP påpekar att cyklarnas tyngd på hållaren är inkluderad i standarden. Om cyklarna väger 30 kg, motsvarande omkring 300 Newton, behövs det alltså inte någon större ytterligare kraft för att nå upp till de 420 Newton som Sportex cykelhållare hann med innan fästet började lossna.

Den som funderar på att köpa en cykelhållare bör dock tänka ett steg längre än bara på hur tålig den är. Det är olagligt att köra bil med last som skymmer registreringsskylt eller bakljus. Det är inte något högprioriterat brott men Bo Göingberg manar ändå till eftertanke.

Anledningen till att lagstiftningen inte gjorts tydligare är enligt Bo Göingberg att slippa krångla till det för medborgaren. Han nämner brevbärare som cyklar på trottoaren som ett annat exempel på lagbrott som samhället väljer att blunda för, allt för att förenkla vardagen.

– Det finns också ett folkhälsointresse i att folk tar med sina cyklar och använder dem. Men vill man vara på den säkra sidan råder jag folk att köpa cykelhållare på ramp med extra registreringsskylt och bakljus, säger han.

0 . Per sida:

Andra har läst

Mer från förstasidan

Icloud-500
Foto:AP

 Nätexpertens bästa tips. ”Många vet inte ens vad som lagras i Icloud.”

 De vanligaste lösenorden 2013. Dessa bör du undvika. 29  4 tweets  24 rekommendationer  1 rekommendationer

 mInkAt*2§Ig*2eR3åR. Så skapar du lösenordens Fort Knox 17  5 tweets  12 rekommendationer  0 rekommendationer

Jennifer-Lawrence144
Foto: AP

 100 kan vara drabbade. Jennifer Lawrence en av dem: ”En uppenbar kränkning av privatlivet”. 4  2 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

 Bara fångvaktare som sällskap. Amerikanen Kenneth Bae har suttit fängslad i snart två år.

Norkorea-Kenneth-Bae-144
Foto:AP

 Västerlänningar som älskar Nordkorea. ”De sväljer propagandan.”

Annons:

 Linjen som går till Arenastaden. 16.000 personer var med och röstade fram färgen. 447  31 tweets  416 rekommendationer  0 rekommendationer

tunnelbanaliten
Foto:TT

Men det återstår betydligt knivigare frågor kring den nya linjen.  Viktor Barth-Kron bloggar.

Annons:

En del gamla yrken verkar nu få en renässans – delvis i ny tappning.  Dock inte sumprunkare.

Flourtant244
Foto: TT Flourtanten tillbaka.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: