Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Din Ekonomi

Expert: Se över de digitala abonnemangen

Foto: Anders Wiklund/TT

Netflix, HBO, Spotify – och kanske en digital tidningsprenumeration på det? Många av oss använder flera digitala tjänster, men inte alla har koll på utgifterna.

– Många mindre köp kan bli stora kostnader i månaden, säger Margareta Lindberg på Konsumentverket.

En miljon svenskar har i dag ett Netflixabonnemang, visar en undersökning som Mediavision gjort på uppdrag av just Netflix. Och abonnemangstjänster växer i popularitet även generellt. På senare år har strömningstjänster för både musik och tv skjutit i höjden.

Men har man flera abonnemang ska det också betalas, och i vissa fall sträcker sig avtalen långt fram i tiden.

– Det handlar om att ha koll: Vad är det jag har köpt och vad innebär det? Det kanske är ett mindre köp, men många mindre köp kan bli stora kostnader i månaden, säger Margareta Lindberg, utredare på Konsumentverket.

Enligt en undersökning från MMS och IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) från 2014 lägger svenska hushåll i snitt sammanlagt 17 000 kronor om året på kostnader för mobil, internet, betal-tv och morgontidningar. Särskilt unga kan ha svårt att veta hur stora inkomsterna kommer att vara ett halvår framåt. Planer på en längre utlandsresa eller att börja studera kan leda till att ekonomin hamnar i ett helt nytt läge.

Margareta Lindberg tycker att man ska göra upp en halvårsbudget och sedan stämma av den med jämna mellanrum.

– Vi är duktiga på att borsta tänder för att undvika problem, men många av oss är dåliga på att lägga några minuter på ekonomin.

Det finns även fördelar med att månadsabonnemangen blir allt vanligare, menar Margareta Lindberg. Det är oftast lättare att betala en liten summa varje månad än flera stora fakturor en gång om året.

– Samtidigt kanske man lockas att ingå fler sådana avtal. Till hundra procent handlar det om att hålla koll på sina utgifter. Har jag råd med det här? Måste jag i så fall dra ner på något annat, som exempelvis biobesök? säger Margareta Lindberg.

Fakta. Populära strömningstjänster

Så här många av svenskarna i åldrarna 9–99 år har de tre vanligaste strömningstjänsterna och så här mycket kostar de:

Netflix: 40 procent. Ett grundabonnemang kostar 79 kronor i månaden och tittaren har tillgång till 616 serier.

Viaplay: 21 procent. Abonnemanget kostar 99 kronor i månaden och tittaren får tillgång till 311 serier.

HBO Nordic: 9 procent. Abonnemanget kostar 89 kronor i månaden och ger tillgång till 171 serier.

Källa: MMS, Mediavisions undersökning

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.