Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Din Ekonomi

Felaktig flytt kan dra in rutavdraget

Rutavdrag möjlig för flytt.
Rutavdrag möjlig för flytt. Other: HENRIK MONTGOMERY / TT

Det går att sänka flyttkostnaden rejält med rutavdraget. Men det gäller att ha koll. Annars kan avdraget dras in och du får betala hela flytten själv.

Sedan den 1 augusti 2016 går det att göra rutavdrag för arbetskostnaden när man köper flyttjänster. Avdraget har snabbt blivit efterfrågat.

Juristen Pia Blank Thörnroos, rut- och rotspecialist på Skatteverket, är inte förvånad.

– Vi ser att det är ett populärt avdrag och det beror nog på att många anlitat flyttfirmor av tradition redan tidigare, säger hon.

Det går bara att göra rutavdrag för arbetskostnaden. Alltså inte för till exempel flyttbilen, drivmedel, flyttkartonger och packmaterial.

– Den kunskapen verkar inte riktigt ha nått ut till företagen och kunderna, säger Pia Blank Thörnroos.

Läs mer: ”Vi hade valt flyttfirma även utan rut-avdrag”

Flyttfirmorna erbjuder ofta ett fast pris för flytten. Även med fast pris är det viktigt att det framgår tydligt vad som är arbetskostnad.

Om det inte går att få fram hur stor del av den totala kostnaden som är arbetskostnad godkänner inte Skatteverket avdraget.

Skatteverket gör också regelbundna efterkontroller av rot- och rutavdragen. Går det inte att se hur stor arbetskostnaden är kan Skatteverket kräva tillbaka hela det utbetalda rutavdraget från den som utfört tjänsten.

Företagen skriver ofta in i kontrakten att kunden måste betala hela beloppet om avdraget underkänns. Då måste du betala företaget det som fattas på grund av det uteblivna avdraget.

Tänk också på att rot- och rutavdragen inte har gått igenom förrän Skatteverket godkänt din deklaration. Godkänns inte avdraget måste du betala avdragssumman till Skatteverket.

Hanna Rydahl Hansson, vägledare på Konsumentverkets tjänst Hallå konsument, säger att det är vanligt att konsumenterna kontaktar dem innan de beställer flyttjänster.

– Konsumenterna är väldigt bra på att höra av sig i förväg.

Ett tecken på det är att Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, får förhållandevis få klagomål på flyttjänster. Tjänsterna sorterar under Allmänna avdelningen som totalt fick in drygt 2.000 anmälningar 2016. Av dem kom 75 stycken från konsumenter som var missnöjda med sin flytt.

Det första man ska göra är att kontrollera att flyttfirman har yrkestrafiktillstånd.

– Annars gäller inga försäkringar, säger Hanna Rydahl Hansson.

Tillståndet går att få fram på Transportstyrelsens hemsida med hjälp av företagets organisationsnummer. Du klickar på ”E-tjänster inom vägtrafik” i vänsterspalten, väljer ”Yrkestrafik” och sedan ”Kontroll av trafiktillstånd”.

Konsumentverket har en överenskommelse med två organisationer inom flyttbranschen. De är Sveriges Åkeriföretag och Sveriges Möbeltransportörers förbund.

Överenskommelsen heter Bohag 2010 och av den framgår bland annat vad som ingår i ett flyttuppdrag och vad som inte gör det.

– Medlemmarna i branschorganisationerna ska följa avtalet. Därför är det bra att fråga flyttfirman om de tillämpar Bohag 2010, säger Hanna Rydahl Hansson.

De finns tre olika prismodeller för flyttjänster och det är viktigt att förstå vad de innebär.

Fast pris är, precis som det låter, ett pris som inte får ändras. Ett ungefärligt pris kan som mest öka med 15 procent förutsatt att det går att motivera. Löpande pris innebär att kostnaden framgår när arbetet är klart. Det bygger ofta på ett timpris.

Alla företag har rätt att få betalt direkt när arbetet är utfört även om det är vanligt att kunden får en faktura att betala senare. I flyttbranschen finns direktbetalningen även i branschöverenskommelsen och tillämpas ofta.

– Om man inte avtalat om något annat ska betalningen ske omgående, säger Hanna Rydahl Hansson.

Därför är det viktigt att ta reda på hur flyttfirman vill att betalningen ska gå till. En flytt kan kosta många tusenlappar och många drar sig för att ha stora belopp i kontanter.

Fakta rut och rot

Avdragen ingår i det som egentligen heter husavdrag. Det totala husavdraget är 50.000 kronor per person och år.

Rutavdraget är 50 procent av arbetskostnaden och det maximala avdraget är 25.000 kronor per år. De som fyllt 65 år får dra av 50.000 kronor.

Rotavdraget är 30 procent av arbetskostnaden och det maximala avdraget är 50.000 kronor per år.

Det går att blanda rut och rot som man vill upp till de tillåtna beloppsgränserna.

Kunden betalar kostnaden efter avdrag och företaget får sedan avdragsbeloppet från Skatteverket.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.