Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Din Ekonomi

Knappt rekord väntas i julhandeln

Julhandeln kommer att slå rekord igen om än med knapp marginal, enligt en prognos från HUI Research. HUI spår att omsättningen blir 65,2 miljarder kronor, en ökning med 1 procent jämfört med i fjol.

Hushållen har mer pengar i plånboken än någonsin tidigare. Men skuldkrisen i Europa sprider oro och handeln är dessutom hårt konkurrensutsatt från andra branscher.

Mat, sport och leksaker blir årets vinnare, enligt HUI.

– Det är tradition att julhandeln slår rekord. De senaste femton åren har den alltid gjort det. Men i år har vi på allvar fått fundera på om den trenden fortsätter, säger Jonas Arnberg, analytiker på HUI.

Fortfarande syns ingen lösning i sikte på den europeiska skuldkrisen. Samtidigt oroar bostadsmarknaden. Risken finns att oroliga hushåll håller i plånboken.

– 2011 är det svagaste året för julhandeln sedan 1995. Vi räknar med en mycket marginell försäljningstillväxt, säger Jonas Arnberg.

Ytterligare ett orosmoment är att hushållen hittills i år prioriterat resor, restaurangbesök och bilar framför detaljhandeln. Men HUI räknar med att den utvecklingen bryts när julen står för dörren.

– Julen är en betydelsefull tradition med julklappar som en viktig del. Vi tror att konsumenterna kommer att vrida tillbaka fokus till detaljhandeln.

Per person beräknas vi spendera knappt 6 900 kronor i detaljhandeln i december.

Månaden är handelns viktigaste sett till försäljning. Totalt väntas vi shoppa för 14,2 miljarder kronor mer i december jämfört med genomsnittet för årets övriga månader. Det motsvarar 1.500 kronor per person.

Framför allt är decemberförsäljningen avgörande för leksakshandeln, guldsmedshandeln och bokhandeln.

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.