Matinköp på nätet lockar få svenskar

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Matinköpen på Internet går fortfarande trögt. Hittills är det bara någon procent av alla svenskar som någonsin köpt mat via sin dator.

Matinköpen på Internet går fortfarande trögt. Hittills är det bara någon procent av alla svenskar som någonsin köpt mat via sin dator.

Coop, Willys och Hemköp upphörde i fjol med sin dagligvaruförsäljning på nätet. I stället startade Ica Direkt med nätförsäljning från ett plocklager i Rosersberg. Man började i liten skala och betonade att nätförsäljningen enbart skulle ses som ett komplement till den vanliga butiksföräljningen. Utvecklingen har gått ganska trögt och några utbyggnadsplaner finns för närvarande inte.

Förutom Ica Direkt är det veteranen Netextra som ensamt står för nätmaten i Storstockholmsområdet. Netextra ser en viss ökning av försäljningen och kommer att gå med vinst i år.
- Även vi hade förstås högre förväntningar på tillväxten, säger Netextras vd Claes Hessel. Men nu har vi anpassat oss till den volym vi har. I början hade vi många som registrerade sig som kunder men som bara handlade en gång. Nu märker vi att fler och fler kunder återkommer, somliga en gång i månaden, andra en gång i veckan. Den genomsnittliga inköpssumman är 1.500 kronor.

Annons:

- Man bör ju ha en typ av plan över vad man ska handla när man sätter sig framför datorn, säger Claes Hessel. När man åker ut till stormarknaden kanske man har en lapp där det står "tre middagar" och sen hoppas man på inspiration i butiken. Det får man knappast när man handlar på nätet.

En del nätkunder klagar på att det är krångligt att handla på nätet och att det tar tid att fylla i sin lista.
- Om man använder modem till datorn så tar det ju längre tid än om man har bredband eller adsl, säger Claes Hessel. Men om man sparar sin inköpslista så går det fortare redan vid andra köpet. Sedan blir det rutin.

Störst i världen på näthandel är Tesco i Storbritannien. Försäljningen uppgick i fjol till sex miljarder kronor, skriver tidningen Supermarket. Tesco säljer inte bara dagligvaror utan även skivor och böcker.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

forsakringskassan-skylt-144
Foto:TT

 Dement och rullstolsburen. Kvinnan tvingas åka till Försäkringskassan två gånger om året. 7  3 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:

 Asylboende på Tjörn. Nyanlända flyktingarna får inte lov att laga sin egen mat även om de vill. 4  3 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

Spika.Dorr.144
Foto: TT
Annons:
TantoBad144
Foto: Nicklas Thegerström

 Om DN:s läsare får bestämma. Här är det vinnande namnförslaget i Namn och Nytts omröstning.

 Här kan du bada – se kartan. Stockholms stad lovar fyra miljoner till nya badplatser i stan. 173  12 tweets  161 rekommendationer  0 rekommendationer

TantoBada244
Foto: Niklas Thegerström Sjön vid Tanto.

 Magdalena Ribbing om vett vid badet: Kiss, solkräm, paxa och skräp. 221  7 tweets  214 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: