Matinköp på nätet lockar få svenskar

Publicerad 2003-02-15 10:04

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Matinköpen på Internet går fortfarande trögt. Hittills är det bara någon procent av alla svenskar som någonsin köpt mat via sin dator.

Matinköpen på Internet går fortfarande trögt. Hittills är det bara någon procent av alla svenskar som någonsin köpt mat via sin dator.

Coop, Willys och Hemköp upphörde i fjol med sin dagligvaruförsäljning på nätet. I stället startade Ica Direkt med nätförsäljning från ett plocklager i Rosersberg. Man började i liten skala och betonade att nätförsäljningen enbart skulle ses som ett komplement till den vanliga butiksföräljningen. Utvecklingen har gått ganska trögt och några utbyggnadsplaner finns för närvarande inte.

Förutom Ica Direkt är det veteranen Netextra som ensamt står för nätmaten i Storstockholmsområdet. Netextra ser en viss ökning av försäljningen och kommer att gå med vinst i år.
- Även vi hade förstås högre förväntningar på tillväxten, säger Netextras vd Claes Hessel. Men nu har vi anpassat oss till den volym vi har. I början hade vi många som registrerade sig som kunder men som bara handlade en gång. Nu märker vi att fler och fler kunder återkommer, somliga en gång i månaden, andra en gång i veckan. Den genomsnittliga inköpssumman är 1.500 kronor.

- Man bör ju ha en typ av plan över vad man ska handla när man sätter sig framför datorn, säger Claes Hessel. När man åker ut till stormarknaden kanske man har en lapp där det står "tre middagar" och sen hoppas man på inspiration i butiken. Det får man knappast när man handlar på nätet.

En del nätkunder klagar på att det är krångligt att handla på nätet och att det tar tid att fylla i sin lista.
- Om man använder modem till datorn så tar det ju längre tid än om man har bredband eller adsl, säger Claes Hessel. Men om man sparar sin inköpslista så går det fortare redan vid andra köpet. Sedan blir det rutin.

Störst i världen på näthandel är Tesco i Storbritannien. Försäljningen uppgick i fjol till sex miljarder kronor, skriver tidningen Supermarket. Tesco säljer inte bara dagligvaror utan även skivor och böcker.

Tipsa via e-post
(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

Maria Sveland svarar Jonas Thente i debatten om vad som ligger bakom hatet på internet. Debatt. 384  39 tweets  344 rekommendationer  1 rekommendationer

maria12
Foto:Beatrice Lundborg

Debatt. Näthatet är ett tecken på samhällskris, skriver Jonas Thente. 6912  336 tweets  6472 rekommendationer  104 rekommendationer

familjenpuffen
Foto:Johan Engman

Tv. Nu är hela startfältet i TV4-programmet klart. Här finns både punk- och schlagerdrottningar.

Ännu en artist klar. Love Antell fyller på ”Så mycket bättre”

”Så mycket bättre” Carola uppges klar för den populära tv-showen. 31  3 tweets  28 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Brollop500
Foto:TT

Bröllopssäsongen stundar. Allt fler lägger allt mer pengar på att gifta sig. 12  4 tweets  8 rekommendationer  0 rekommendationer

Gränslös glamour. Ingen botten i plånboken när kändisarna säger ja. Så mycket betalade de.

Vad vet du om bröllop? Gör frågesporten!

Brollop144
Foto:TT
Annons:
Annons: