Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Dollarrullning i megaformat i USA-tv när Super Bowl avgörs

Carolina Panthers Cam Newton (1) och Daryl Williams (60) mjukar upp med lite kroppskontakt inom egna laget inför North Carolina-lagets möte i Super Bowl-finalen på söndagen med Colorado-laget Denver Broncos.
Carolina Panthers Cam Newton (1) och Daryl Williams (60) mjukar upp med lite kroppskontakt inom egna laget inför North Carolina-lagets möte i Super Bowl-finalen på söndagen med Colorado-laget Denver Broncos. Foto: Matt York / AP

Mycket pengar står på spel när Super Bowl, finalen i USA:s nationella liga i amerikansk fotboll, spelas under småtimmarna natten till måndag, svensk tid. För det handlar om klirr i kassan när uppemot 114 miljoner tv-tittare sätter sig ner för att följa dramat (även du kan följa det, TV3 sänder med start 23.30, söndag kväll).

Med så stor publik blir kostnaderna höga för företagen som vill annonserna under reklamavbrotten. Tidningen Resumé på nätet, som bevakar nyheter inom medie- och marknadskommunikation, rapporterar att prislappen för en 30-sekundersfilm ligger på omkring fem miljoner dollar, motsvarande cirka 42 miljoner kronor. Det betyder 1,4 miljoner kronor per sekund.

Sedan starten 1967 har allt fler företag funnit det allt intressantare att betala allt mer för att synas i denna USA.s största årliga mediehändelse (åtminstone förutsägbar sådan); exempelvis Volkswagen, Coca-Cola, T-Mobile och Amazon.

Även politisk reklam gör nu entré, enligt Resumé. Marco Rubio, Jeb Bush och Ted Cruz, republikaner som suktar efter att bli landets nästa president, har satsat pengar för att synas. Tidningen har intill sin Super Bowl-artikel lagt upp en del av de reklamfilmer som kommer att gå ut i amerikansk nationell tv, inkluderande bland annat Bud Light och Budweiser (öl), Heinz (ketchup) och Kia (sydkoreansk bil).

Matchen sänds av tv-bolaget CBS.

Vi kanske ska nämna det sportsliga också: Lagen som möts är Carolina Panthers och Denver Broncos, i matchen som är den femtionde i Super Bowls historia. Den spelas i Kalifornien för första gången sedan 2003, på Levi's Stadium i Santa Clara, strax söder om San Francisco. Publikkapaciteten anges till maximalt 75.000.

TV3-sändningen beräknas pågå till 04.30, svensk tid måndag morgon.