Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

E-postens skapare har gått bort

E-postens fader Ray (egentligen Raymond) Tomlinson har avlidit, 74 år gammal.
E-postens fader Ray (egentligen Raymond) Tomlinson har avlidit, 74 år gammal. Foto: Miguel Riopa / AFP

Ray Tomlinson, betraktad som skaparen av e-posten, har gått bort, 74 år gammal. Året var 1971 när amerikanen uppfann e-postmeddelandet som kunde skickas mellan datorer. Fram till dess hade digitala meddelanden bara kunnat utbytas mellan användare i mycket begränsade nätverk.

”Tack, Ray Tomlinson, för att du uppfann mejlet och satte tecknet snabel-a på kartan”, twittrade mejlgiganten Gmail, när Tomlinsons arbetsgivare Raytheon, en amerikansk försvarskoncern, meddelade att deras medarbetare gått bort.

Ray Tomlinson tog examen vid välkända tekniska instituten Rensselaer Polytechnic Institute i New York och MIT i Cambridge i USA-delstaten Massachusetts. 1971 arbetade han för ett högteknologiföretag i Boston när han föresatte sig att skapa en teknik för att skicka meddelanden via datorer, skriver nyhets-tv-kanalen CNN.

Vid den tiden var datorer gigantiska maskiner som fyllde hela rum, med en kapacitet som vi i dag kan småle åt.

Det kom att dröja många år innan e-posten blev något som gemene man kunde ta del av. Först när persondatorerna slog igenom mot slutet av 80-talet började tekniken få spridning.

– Jag ser nu hur e-posten, i stort, används precis så som jag hade tänkt mig. Framför allt är det inte ett verktyg som används antingen i arbetslivet eller i ett strikt personligt sammanhang. Alla använder e-posten på olika sätt – men de använder den på ett sätt som de själva känner fungerar, sade Ray Tomlinson i en intervju för tekniksajten The Verge.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.