Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Efterfrågan på ekologisk mat ökar i rekordtakt

Foto: Bertil Ericson/TT

Försäljningen av ekologisk mat i Sverige ökade med 38 procent förra året. Ökningen är störst i världen, enligt Ekoweb som sammanställt siffrorna. Efterfrågan har varit så stor att det ibland har varit brist på vissa varor.

Under 2014 såldes ekologiska livsmedel för 15,5 miljarder kronor i Sverige. Det är en uppgång med 38 procent jämfört med året innan då försäljningen var 11,2 miljarder. Ökningen är unik i världen.

– Under de sju år som vi har fört statistik har ekomarknaden i genomsnitt ökat en miljard per år i värde, nu ökar den med drygt fyra miljarder, säger Cecilia Ryegård. Hon är redaktör för Ekoweb, en oberoende nätsajt och marknadsbevakare som har sammanställt årsrapporten.

Den kritik som tre forskare i höstas riktade mot ekologisk odling ser inte ut att ha dämpat efterfrågan.

– Året har avslutat väldigt starkt, det ser vi på siffrorna från december. Så den debatten verkar inte ha påverkat konsumenterna, säger Cecilia Ryegård.

Ökningen finns över hela sortimentet, men frukt och grönsaker ökar mest. Vissa perioder har efterfrågan varit så stor att varor har tagit slut, det gäller bland annat kött, vissa mejerivaror och ägg, vilket DN tidigare skrivit om.

– Det är svenskproducerat som i hög grad står för ekoökningen och det är där det periodvis varit brist. Troligen hade årsresultatet för 2014 blivit ännu bättre om det funnits mer ekologiska varor i butikerna, säger Cecilia Ryegård.

Hon får medhåll av Maria Smith, miljöchef på Ica.

– Utmaningen nu är inte att få kunden att välja ekologiskt utan att få tillräckligt med varor på hyllorna, säger hon.

De stora livsmedelskedjorna, Coop, Ica och Axfood, har ökat sin försäljning av ekomärkt mat med mellan 40 och 55 procent. Många kampanjer med extrapriser på ekologiska varor, tydligare skyltar och flera nya produkter, inte minst med egna varumärken, har dykt upp under året. Dessutom har priserna på ekovaror legat still.

– Konsumenternas intresse har sammanfallit med butikernas satsningar. Man har från butikernas håll uppfattat kundernas önskemål, säger Cecilia Ryegård.

Ekologiska varor har blivit en viktig profilvara för butikerna och även kedjor som Bergendahl, Lidl och Netto har nu ett ekologiskt bassortiment.

Det är i detaljhandeln som de ekologiska varorna har ökat mest, 41 procent. Inom den offentliga sektorn var ökningen 15–20 procent medan takten varit lägre på hotell- och restaurangsidan, cirka 10 procent.

– Vi tror att försäljningen av ekologiskt kommer att fortsätta öka, det finns en efterfrågan på produkter som är både lokala, svenska och ekologiska. Där finns en potential för svenska producenter, säger Christina Gezelius, informationschef på Martin och Servera som säljer till storkök.

Efter förra årets ökning står de ekologiska varorna nu för 5,7 procent av den totala livsmedelsförsäljningen. Det är en bit kvar till vårt grannland Danmark där motsvarande siffra är 8,7 procent.

– Köpenhamn är världens huvudstad för eko, där ligger andelen på 17 procent. Det märks när man besöker staden. Premiumrestauranger som Relä skyltar tydligt med att man är i huvudsak ekologisk, säger Cecilia Ryegård.

Prognosen är att efterfrågan på ekologiskt kommer att fortsätta öka, men att produktionen måste hänga med så att det inte uppstår brist på varor.

– Vi jobbar på att få fram ekologiska livsmedel, med det måste vara lönsamt för bonden att ställa om. Och vi har upplevt att lönsamheten har minskat, säger Eva Rülf, samordnare för ekologiska frågor på Lantbrukarnas riksförbund.

– Det tar en sekund att välja eko i butikshyllan, det tar ett eller två år på gårdsnivå.

Så mycket ekomat säljs

38 procent ökade den ekologiska livsmedelsförsäljningen i Sverige 2014.

5,6 procent av den totala livsmedelsförsäljningen var ekologiska varor, till ett värde av 15,5 miljarder kronor.

83 procent ökade Systembolagets försäljning av ekologiska produkter, Försäljningen av ekoviner fördubblades.

Försäljning ekologiska livsmedel i miljarder kronor:

2008: 6 miljarder

2009: 7 miljarder

2010: 8,1 miljarder

2011: 9 miljarder

2012: 9,9 miljarder

2013: 11,2 miljarder

2014: 15,5 miljarder

Största ekologiska varugrupperna 2013 (siffror för 2014 inte klara än)

Mjölk, ost och ägg

Grönsaker

Frukt

Alkoholfria drycker

Kött

Ekologisk försäljning i andra länder

Världsmarknaden ligger på 450– 500 miljarder kronor och ökade cirka 10 procent 2014 (alla länders statistik är inte klar än).

Danmark ökade 8 procent, ekoandel av livsmedelsför- säljningen 8,7 procent.

Tyskland ökade 8–10 procent, ekoandel av livsmedelsförsäljningen cirka 5 procent.

USA ökade 10 procent, ekoandel av livsmedelsförsäljningen 4,3 procent.

Norge ökade 20–30 procent, ekoandel av livsmedelsförsäljningen drygt 2 procent. Källa: Ekoweb