Ekonomi

”Efterfrågan större än utbudet av ekologisk mat”

På Hemköp Telefonplan i Stockholm märker butikscheferna Erik Johansson och Denise Ekman av efterfrågan på ekomat.
På Hemköp Telefonplan i Stockholm märker butikscheferna Erik Johansson och Denise Ekman av efterfrågan på ekomat. Foto: Elisabeth Ubbe

Försäljningen av ekologisk mat fortsätter att öka kraftigt. Under första halvåret i år har ökningen varit runt 50 procent hos vissa livsmedelskedjor, visar DN:s rundringning.

Efterfrågan på ekologiska livsmedel har vuxit kraftigt de senaste åren och ökningen fortsätter. Efter att uppgången förra året var 38 procent, enligt statistik från Ekoweb, trodde många att ökningstakten i år skulle bli lite lägre. Men siffror för första halvåret i år som DN har tagit fram visar att ökningen är 58 procent hos Ica, 48 procent hos Axfood och 18,9 procent hos Coop jämfört med samma period förra året.

– Det är otroligt häftiga försäljningsökningar och det är tydligt att ekologiskt är något som kunderna efterfrågar, säger Maria Smith, chef för miljö och socialt ansvar på Ica.

I företagets sortiment är den ekologiska andelen nu 4,7 procent vilket är mindre än Coops 8,9.

– Att ökningstakten ser lägre ut hos oss beror på att vi ökar från ­högre nivåer, säger Louise König, hållbarhetsansvarig på Coop.

Hos Axfood ligger andelen ekologiskt på 6 procent. Företaget har tagit fram en rad nya produkter.

– Under det senaste året har vi utökat våra ekoprodukter med ett hundratal nya artiklar och vi jobbar hårt med att finna ekologiska produkter för hela sortimentsutbudet, varor som ketchup, mjöl, flingor och liknande, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Företagets lågpriskedja Willys gjorde i våras en storsatsning på ekomat.

– Vi har försökt anstränga oss för att minska prisgapet mellan konventionella varor och ekologiska. Det som går bäst är vardagsprodukter som bröd och pasta, säger Thomas Evertsson, vd för Willys.

Erik Johansson är butikschef för Hemköp vid Telefonplan i Stockholm. Där är runt 10 procent av de varor som säljs ekologiska. Andelen har ökat under de senaste åren.

– För två år sedan exploderade efterfrågan. Motorn har varit frukt och grönt, men efterfrågan har spridit sig till många flera produkter, säger Erik Johansson.

För fem år sedan stod de ekologiska varorna och dammade på hyllorna, berättar Erik Johansson. I dag är situationen den omvända.

– Vi försöker ha ekologiska alternativ på allt från sylt till grönsaker. Det är något som våra kunder förväntar sig, säger han.

Hos Coop är barnmat den kategori som dominerar. Ekologiska hamburgare har varit en succé hos Axfood och hos Ica har mellanmjölk och ägg stadiga topplaceringar på försäljningslistan.

Intresset för ekologisk mat ser ut att hålla i sig. Ingen av de som DN har talat med kan se någon avmattning. Och trenden är internationell.

– I många andra länder ser man också en ökning, det är positivt, säger Louise König.

Det enda orosmolnet är att efterfrågan är så stor att produktionen inte hinner med. Redan i dag skulle försäljningen kunna vara ännu hög­re.

– Det är fortfarande så att det är tillgången som sätter begränsningarna, i vissa kategorier är det svårt att få tag i ekologiska varor, säger Maria Smith.

Erik Johansson tror också att det är viktigt att utbudet kan matcha dagens efterfrågan.

– I dag är efterfrågan större än utbudet. Men ju mer krav konsumenterna ställer desto större blir anledningen för leverantörerna att ställa om, säger han.

Fakta.

Det köper vi …

Störst varugrupper inom ­ ekologisk försäljning:

Mjölk

Ost

Ägg

Grönsaker

Frukt

Alkoholfria drycker

Kött

Intressant att notera i mjölkkrisen är att all drickmjölk i butikerna är svensk och att drygt 14 procent var ekologisk förra året. En ökning med 18 procent jämfört med året innan.

… och det köper vi mer av

Varugrupper som har börjat dyka upp på senare tid:

Charkvaror, som korv, där det tidigare har varit svårt att få alla ingredienser ekologiska.

Bröd, som baguetter och korvbröd.

Källa: Jordbruksverket, Ekoweb, Ica, Coop, Axfood.