Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Ekomat på väg att bli billigare

DN frågar: Köper du ekologiska varor? Ulla Molin, 68 år, pensionär: ”Ja, det var min dotter som pratade om ekologiskt, och först köpte jag ekologiska bananer. Jag försöker tänka på hur människor och djur har det.”
DN frågar: Köper du ekologiska varor? Ulla Molin, 68 år, pensionär: ”Ja, det var min dotter som pratade om ekologiskt, och först köpte jag ekologiska bananer. Jag försöker tänka på hur människor och djur har det.” Foto: Anette Nantell

Ekologisk mat som är billig – det är den nya trenden I USA, flera nya butiker har öppnat med det konceptet. I Sverige väntas ekologisk mat bli billigare, men några särskilda butiker kommer inte att öppnas i nuläget.

Svenskarna har blivit mer hälsomedvetna och tänker på vilken typ av mat de stoppar i sig. Ekotrenden är här för att stanna enligt HUI:s nya rapport, men i dag står dagligvaruhandeln inför två stora utmaningar. Konsumenterna vill ha låga matpriser och samtidigt handla ekologiskt. Den nya utmaningen för dagligvaruhandlarna är att tillgodose båda behoven i en och samma butik. I USA finns det nu butiker som kombinerar de två trenderna, ekologiskt och billigt. Whole foods 365 är en av de butikerna.

– USA är en oerhört stark trendsättare. För att kunna sänka priserna utan att påverka lönsamheten behöver man dra ner på andra kostnader. Det kan exempelvis handla om att byta till mindre lokaler eller enklare inredning, läget på butiken eller genom automatisering av exempelvis inköpsprocesser eller införa självscanning i butiken, säger Lena Larsson, vd på HUI.

 

För oss är det prioriterat med ekologisk mat som är billig.

 

Lidl och Willys är två lågpriskedjor som fokuserar på ekologisk mat som också ska vara billig.

– För oss är det prioriterat med ekologisk mat som är billig och vi jobbar ständigt på att utöka vårt sortiment. Vår ambition är att vi ska ha det bästa priset på marknaden, säger Katarina Rosenqvist, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

– De som handlar på Willys är prismedvetna och då är det viktigt att det ekologiska sortimentet har låga priser. Ekologiskt till alla människor är Willys koncept, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood.

Ett sätt för dagligvaruhandlarna är att hålla priserna nere är genom sina egna märkesvaror.

Genom förhandlingar pressas inköpspriserna.

– Med takt att efterfrågan ökar så ökar också utbudet. Samtidigt som vi utökar vårt eget varumärke så kan priserna sänkas ytterligare, säger Claes Salomonsson.

Ica och Coop tycker att prisvärd mat är viktigare än hur mycket det kostar. De menar att människor som köper ekologiskt mat är hälsomedvetna och produkterna de säljer har tydliga varukrav när det handlar om kvalitet, kemikalier och djurvärde.

– Vi vill inte prata om billig mat, vi vill prata om prisvärd mat. Vi kommer inte öppna specialbutiker med enbart ekologisk mat, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop Sverige.

– Vi har fyra marknadskoncept, där ekologiskt är en del och prisvärdighet är en annan. Människor börjar förstå mervärdet av den här typen av produkter. Med ökade volymer och större efterfrågan kan priserna sänkas, säger Maria Smith, miljöchef på Ica Sverige.

 

I fjol blev det folkkärt att äta ekologiskt. Det har varit ett problem för jordbruket.

 

Att ekologisk mat är en uppåtgående trend i Sverige är i dag ett faktum.

Den ekologiska livsmedelsförsäljningen ökade med 15 procent från 6,8 till 7,8 miljarder år 2013. Mejeriprodukter står för ungefär en fjärdedel av försäljningen. Enligt Ekowebs prognos kommer försäljningen av ekologiska livsmedel öka med en miljard kronor i snitt per år.

– I fjol blev det folkkärt att äta ekologiskt. Det har varit ett problem för jordbruket att ställa om till ekologisk produktion. Nu verkar det bli en förändring då efterfrågan ökat, säger Claes Salomonsson.

Läs mer: ”Någon måste ha sparat in på något – ekomat ska kosta”

Rättelse 2016-03-26 12:30
I en tidigare version av artikeln hade Axfoods presschef fått fel efternamn.