Elmarknaden

Elkunder ser mörker

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
Strömavbrott i delar av Stockholm i början av december.

Foto: Scanpix Strömavbrott i delar av Stockholm i början av december.

Strömavbrotten har avlöst varandra hittills i vinter. Konsumenterna har en fortsatt stor misstro mot elbranschen, visar en ny mätning. De tre stora elbolagen får betydligt sämre betyg av kunderna än småbolagen, men Eon och Fortum klättrar i förtroende.

Strömavbrotten har avlöst varandra hittills i vinter. Konsumenterna har en fortsatt stor misstro mot elbranschen, visar en ny mätning. De tre stora elbolagen får betydligt sämre betyg av kunderna än småbolagen, men Eon och Fortum klättrar i förtroende.

Det har länge funnits en allmän misstro mot elbranschen, och bolagen lyckas inte vända den trenden, konstaterar Svenskt Kvalitetsindex, som på måndagen presenterade en årlig mätning av branschen.

Annons:

När det handlar om de specifika bolag de är kunder hos känner dock konsumenterna större förtroende.

I fråga om elhandeln har betygen för bolagen sedan 2005 sakta stigit från 60 till 67 på ett nöjdhetsindex från 0 till 100, där 100 är bäst

I fråga om elhandeln är det Eon och Fortum som klättrar mest i indexet. Folk är tydligt mer till freds med hur avtalen är utformade jämfört med förra mätningen för ett år sedan.

Läs mer: Tusentals kunder fast med dyra elavtal

Men de båda eljättarna befinner sig fortfarande i bottensiktet. Det är bara den tredje jätten, Vattenfall, som får lägre betyg av kunderna.

Allra nöjdast kunder har Luleå Energi för fjärde året i rad. Andra leverantörer som får bra betyg är God El och Ale El.

Luleåbolaget ligger tillsammans med Skellefteå Kraft i betygstopp även när det handlar om fjärrvärme och elnät.

Av de tre stora bolagen är det Eon som får bäst kundbetyg när det gäller fjärrvärme., men Fortum klättrar mest från förra året.

Om privatkunderna blivit mer lite nöjda och mer lojala med sina elhandelsbolag är tendensen den motsatta bland företagskunder. Störst problem med företagskunderna har Telge Energi, som fått se sitt betyg för service rasa sedan förra mätningen.

Intervjuerna bakom undersökningen, totalt drygt 15.000 stycken, genomfördes mellan den 23 oktober och den 2 december.

 Hur är det där du bor? Hur sköter sig din elleverantör? Lämna gärna dina synpunkter som en kommentar.

Kommentarer (4)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

bildt-persson-1000
Foto:TT

 Ska få in Sverige i FN:s säkerhetsråd. Blir hedersambassadörer. 45  12 tweets  33 rekommendationer  0 rekommendationer

 Ger annan bild av von Sydows besök. Uppges ha bett om ursäkt för Margot Wallströms uttalanden. 1381  87 tweets  1292 rekommendationer  2 rekommendationer

arabnews
Skärmdump Arab News
Annons:

 Tittarstorm. Massiv kritik mot hur Jimmie Åkesson intervjuades. 1808  130 tweets  1676 rekommendationer  2 rekommendationer

skavlan-488
Foto:Rex
hogskoleprovspuff
Foto:TT

 Kan du de svåra orden från lördagens högskoleprov? Testa dina kunskaper här! 4999  46 tweets  4951 rekommendationer  2 rekommendationer

 Facit: Här är alla rätt på högskoleprovet. Kolla hur det gick för dig! 7  5 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

 Hittar du de försvunna orden? Kräver bra ordförståelse. 2034  18 tweets  2013 rekommendationer  3 rekommendationer

 Hur bra är du på engelska? Slipa på dina språkkunskaper. 1266  33 tweets  1228 rekommendationer  5 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:

Så får du DN:s flash

 Missa inga nyheter. DN:s app ger dig senaste nytt.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: