Elmarknaden

Elkunder ser mörker

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Strömavbrott i delar av Stockholm i början av december.

Foto: Scanpix Strömavbrott i delar av Stockholm i början av december.

Strömavbrotten har avlöst varandra hittills i vinter. Konsumenterna har en fortsatt stor misstro mot elbranschen, visar en ny mätning. De tre stora elbolagen får betydligt sämre betyg av kunderna än småbolagen, men Eon och Fortum klättrar i förtroende.

Strömavbrotten har avlöst varandra hittills i vinter. Konsumenterna har en fortsatt stor misstro mot elbranschen, visar en ny mätning. De tre stora elbolagen får betydligt sämre betyg av kunderna än småbolagen, men Eon och Fortum klättrar i förtroende.

Det har länge funnits en allmän misstro mot elbranschen, och bolagen lyckas inte vända den trenden, konstaterar Svenskt Kvalitetsindex, som på måndagen presenterade en årlig mätning av branschen.

Annons:

När det handlar om de specifika bolag de är kunder hos känner dock konsumenterna större förtroende.

I fråga om elhandeln har betygen för bolagen sedan 2005 sakta stigit från 60 till 67 på ett nöjdhetsindex från 0 till 100, där 100 är bäst

I fråga om elhandeln är det Eon och Fortum som klättrar mest i indexet. Folk är tydligt mer till freds med hur avtalen är utformade jämfört med förra mätningen för ett år sedan.

Läs mer: Tusentals kunder fast med dyra elavtal

Men de båda eljättarna befinner sig fortfarande i bottensiktet. Det är bara den tredje jätten, Vattenfall, som får lägre betyg av kunderna.

Allra nöjdast kunder har Luleå Energi för fjärde året i rad. Andra leverantörer som får bra betyg är God El och Ale El.

Luleåbolaget ligger tillsammans med Skellefteå Kraft i betygstopp även när det handlar om fjärrvärme och elnät.

Av de tre stora bolagen är det Eon som får bäst kundbetyg när det gäller fjärrvärme., men Fortum klättrar mest från förra året.

Om privatkunderna blivit mer lite nöjda och mer lojala med sina elhandelsbolag är tendensen den motsatta bland företagskunder. Störst problem med företagskunderna har Telge Energi, som fått se sitt betyg för service rasa sedan förra mätningen.

Intervjuerna bakom undersökningen, totalt drygt 15.000 stycken, genomfördes mellan den 23 oktober och den 2 december.

  Hur är det där du bor? Hur sköter sig din elleverantör? Lämna gärna dina synpunkter som en kommentar.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

alliansen500
Foto:TT

 ”Öppna hjärtan.” Alliansen väntar fortfarande på ett lyft – trots utspel. 114  17 tweets  97 rekommendationer  0 rekommendationer

 Testa dig i DN:s valfrågekoll. Betygen, flyktingmottagandet, jobben. Vad tycker du?

sydkorea_144102
Foto:AFP

 Makabert besked. Då beräknas den siste sydkoreanen dra sitt sista andetag.

Annons:

 Regeringsbeslut. Rensa byrålådan på gamla mobiler och kör tillbaka det havererade kylskåpet. 6  2 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

nokia_144102
Foto:Alamy
Annons:
utbrand_144102
Foto:TT

 Sex faror på jobbet. Det här är företagen som är sämst av alla ­på arbetsmiljöarbete. 5  1 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

Hur trivs du på jobbet?

Valfragor500
Collage:TT

 Vad tycker du? Testa! DN Valfrågekollen jämför partierna i viktiga frågor.

 Partiernas åsikter område för område. Detta är Valfrågekollen. 5  5 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: