Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Elräkningen svårast att förstå

Har du svårt att begripa vad du egentligen betalar för på elräkningen? Du är långt ifrån ensam. Den här räkningen hör till värstingarna på listan över de krångligaste räkningarna vi tampas med, visar en ny rapport.

Hyresavin till lägenheten har de flesta svenskar inga problem att förstå. Räkningarna för mobiltelefon och bredband är lite klurigare och försäkringen har 22 procent problem med. Men elfakturan står i en klass för sig. 40 procent anger att den är mycket svår eller ganska svår att förstå, enligt en undersökning av TNS Sifo bland 1.001 svenskar som elbolaget Telge Energi beställt.

– Alla elräkningar jag har läst är väldigt komplicerade. De innehåller väldigt mycket information, säger kundchefen Anna Albinsson på Telge, som tycker att andelen som uppger att de faktiskt förstår elräkningen är "skrämmande låg".

– Man har inte ett tillräckligt stort kundfokus i vår bransch. Där måste vi bli bättre, säger hon.

Många betalar dessutom två fakturor – en för elnätet och en för själva elen, vilket också krånglar till det.

Fortums kundombudsman Thomas Kult tycker ändå att det har blivit bättre.

– Men det blir en hel den information att ta till sig. Vi har försökt rent layoutmässigt att dela upp blocken, men eftersom vi inte vill skicka ut flera fakturasidor blir en del av informationen rätt komprimerad och det underlättar inte heller, medger han.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.