Ekonomi

Elva omstridda källor till fett

Vilket fett är bra och vilket är dåligt?

Olivolja
Olivolja består till största delen av enkelomättat fett (75 procent). Ha gärna två sorter hemma; en mild och billig att steka i, och en dyrare att ringla över salladen.
Omdöme: Ger hälsovinster.

Smörgåsmargarin
Klassiskt bordsmargarin har ungefär 80 procent fett, men det finns varianter. Innehåller ofta rapsolja, grädde eller mjölk och är berikade med vitamin A och D. De går att använda vid bakning och stekning.
Tveksam hälsovinst.

Nötfärs
Nötfärs innehåller 10 procent fett, blandfärs är fetare. För mycket rött kött och chark ökar risken för cancer. Koksalt, nitriter, nitrater, järn eller nitrosaminer kan vara förklaringen – knappast fett.
Begränsa till 500 gram per vecka.

Margarin
Hushållsmargarin innehåller 80 procent fett, varav 40 procent är mättat. De görs av en blandning av fetter, som kokosfett, palmolja, rapsolja och solrosolja. De innehåller också vatten och mjölkprotein.
Tveksam hälsovinst.

Lättmargarin
Lättmargarin innehåller oftast ungefär 40 procent fett, varav ungefär 14 procent är mättat. Fettet är ersatt med vatten, vilket gör att de möglar lättare och därför tillsätts konserveringsmedel.
Tveksam hälsovinst.

Smör
Smör tillverkas av grädde och innehåller 80 procent fett, varav 73 procent är mättat. Lägg gärna smör i pannan när du steker lax i olja, så sänks temperaturen. Då går du inte miste om nyttigt fett i laxen.
Troligen harmlöst för hälsan.

Flytande margarin
Går att steka i på högre temperatur utan att maten bränns vid. Innehåller flera olika vegetabiliska oljor, men också tillsatser som emulgeringsmedel, arom och surhetsreglerande medel.
Tveksam hälsovinst.

Ost
Ost är en källa till protein och ger många vitaminer och mineraler. En stor amerikansk studie visar att ett par ostskivor om dagen inte påverkar vikten, detsamma gäller för mjölk och yoghurt.
Troligen harmlöst för hälsan.

Kokosolja
Har högst andel mättat fett av alla oljor. Den väldoftande oljan består till 92 procent av mättat fett, och har därför hård konsistens i rumstemperatur. Passar också bra som väl­doftande kroppsolja.
Troligen harmlöst för hälsan.

Rapsolja
Utmärkt alternativ till olivoljan, som ju importeras till Sverige. Innehåller mycket enkelomättat fett, och är dessutom rik på den nyttiga fettsyran omega-3 som vi måste få i oss med maten.
Ger hälsovinster.

Jordnötsolja
Olja med neutral smak som tål höga temperaturer och används som wokolja i det asiatiska köket. Förvaras mörkt och svalt. Har hög andel enkel- och fleromättade fetter, inte minst omega-6.
Ger hälsovinster.

Tre kategorier av fett efter hälsoeffekter
Farliga

Transfetter finns i naturlig form och industriellt tillverkat (hälsofarligt). Framställs genom härdning av vegetabiliska oljor.

Troligen harmlösa

Mättade fetter finns bland annat i smör, kött, ost och mejeriprodukter.

Livsnödvändiga

Enkelomättade fetter finns till exempel i rapsolja, olivolja och valnötter.

Till de viktigaste fler­omättade fetterna hör omega-3 (i fet fisk och rapsolja) och omega-6 (majs- och solrosolja).