Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

”Ergonomi viktigare än träning”

Foto: Alamy

En genomgång av hur man ställer in jobbstolen kan vara mer effektivt för hälsan än att träna regelbundet på kvällstid. Det tror sjukgymnasten Mats Jonsson som dagligen behandlar patienter med nack- och ryggbesvär.

12 procent av svenskarna arbetar framför en dator mellan nio och tolv timmar varje dag. De vanligaste arbetsrelaterade skadorna är trötta ögon och nackbesvär. Det visar en undersökning som genomförts av YouGov på uppdrag av teknikföretaget MMD.
Undersökningen visar också att endast fem procent av de som har besvär väljer att berätta om dem för sin arbetsgivare.

Mats Jonsson träffar varje dag människor med spänningshuvudvärk, nackbesvär och ryggont. Han tror att många arbetsgivare skulle vinna mycket på att satsa på ergonomi på arbetsplatsen.

– På många ställen finns stolar som kostat tusentals kronor men medarbetarna vet inte hur de ska ställa in dem. Många har heller ingen aning om hur långt från datorskärmen de ska sitta, säger han.

Enligt Mats Jonsson kan den som sitter fel på jobbet inte kompensera det genom att träna på kvällstid.

– Bra ergonomi är viktigt både för att undvika hjärt- och kärlsjukdomar och för att minska exempelvis nackproblem som i sin tur kan leda till spänningshuvudvärk, säger han.

Mats Jonsson tipsar om att de som sitter mycket på jobbet ska ha en något framåtlutad stol och bordet bör vara på en höjd som gör att man sitter avslappnad i axlar och skuldror när man använder tangentbordet. Till datorskärmen ska det vara cirka 60 centimeter.


Mats Jonssons bästa tips för bra ergonomi

Arbetsbordet
• Bordet bör vara på en höjd som gör att man sitter avslappnad i axlar och skuldror när man använder tangentbordet eller skriver för hand.
• Om bordet är för högt finns risken att man sitter med uppdragna axlar.


Bildskärmen
• Bildskärmen bör placeras på ungefär en armlängds avstånd med den övre kanten i höjd med ögonen eller aningen lägre. Synen styr hur man håller huvudet och om bildskärmen placeras för högt ändrar man på huvudets ställning och höjer hakan för att blicken ska kunna riktas neråt. Det här ger en sämre sittställning och kan leda till man får ont i musklerna i nacken och skuldrorna.


Mus och kortkommandon
• Man ska placera musen tätt intill tangentbordet så att man har överarmen nära kroppen och inte arbetar med armen utåtvriden.
• Man ska försöka att hålla handleden rak, inte vriden mot lillfingret, när man använder musen och det är bra att släppa taget om den när man inte använder den. Då får musklerna vila en stund.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.