Ekonomi

Ett av DN:s bästa resultat

Gunilla Herlitz
Gunilla Herlitz Foto: Roger Turesson

Resultatet för Dagens Nyheter år 2014 blev 173 miljoner kronor. Det är en ökning med 70 miljoner jämfört med 2013 och ett av tidningens bästa resultat de senaste 20 åren.

– Mitt i den stora struktur­omvandlingen på mediemarknaden står DN mycket starkt, säger vd ­Gunilla Herlitz. Det ger oss möjlighet till fortsatt stora investeringar i vår digitala utveckling och journalistik, vilket är nödvändigt för vår framtid.

Förbättringen av resultatet 2014 beror på ökade intäkter från läsare och sänkta kostnader för personal, distribution och produktion.

Annonsintäkterna för papperstidningen fortsätter att gå ned, men fallet kompenseras nästan av en 50-procentig tillväxt i digitala annonsintäkter.

– Det är väldigt roligt att det går bra för DN ekonomiskt. Det hänger samman med en stark utveckling för vår journalistik, och båda sakerna förstärker varandra, säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.