Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt

EU-inträde ger extra fart åt rumänsk bil

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

"BUKAREST" Daciachefen Francois Fourmont upplever goda tider och rabblar siffror om expansion. Rumäniens EU-inträde räknar han med ska underlätta affärerna betydligt.

Daciachefen Francois Fourmont upplever goda tider och rabblar siffror om expansion. Rumäniens EU-inträde räknar han med ska underlätta affärerna betydligt.

Fransmannen Francois Fourmont har som vd för Dacia i Bukarest idel tillväxtplaner att presentera. Ägarna Renault satsar friskt på fabriken i Rumänien. Hittills har fransmännen pumpat in 850 miljoner euro. Nu väntas ytterligare 500 miljoner euro investeras, berättar han från sitt kontorsrum i Bukarest till tonerna av skällande vilda hundar utanför.

Francois Fourmont ser många fördelar med fabriken i Rumänien. Bland annat är landet i sig en viktig marknad, här väntas 110.000 Dacia-bilar säljas i år. Dessutom är det geografiska läget strategiskt nära viktiga kunder i länder som Turkiet, Bulgarien, Polen, Ungern, Tjeckien och Serbien.

Annons:

- Rumänien är placerat i mitten av länder som har en snabb ekonomisk utveckling. Dessutom är Rumänien konkurrenskraftigt. De låga arbetskraftskostnaderna var betydande för Renaults beslut att köpa fabriken, slår han fast.

Men han framhåller också rumänernas goda utbildning och törst att lära nytt. Och ännu bättre räknar han med att det blir när Rumänien går med i EU nästa år.

- EU-medlemskapet gör livet lättare för oss. Vi är stora exportörer och nästa år kommer hälften av vår produktion säljas utomlands, EU gör denna process lättare och minskar administrationen. Dessutom blir det lättare för utländska aktörer att komma till Rumänien, investeringarna kan öka och den ekonomiska tillväxten bli bättre.

Men om ekonomin växer, stiger inte lönerna också då och förlorar inte Rumänien sin konkurrenskraft?

- Det är möjligt att högre löner kan pressa upp produktionskostnaderna. Men då blir det också möjligt för fler att köpa våra bilar, resonerar Francois Fourmont.

Men allt är inte guld och gröna skogar i Rumänien. Francois Fourmont konstaterar att där finns bristfällig kunskap i att leda företag och arbetsmetoder. Det är det han tycker franska Renault kan bidra med och han tycker rumänerna lär sig fort.

Korruptionen då, som EU klagat på är alltför utbredd i landet, är den något problem?

Francois Fourmont tänker länge innan han svarar. Men nej, han tycker inte korruptionen har någon betydande inverkan på bilindustrin.

- Det kan ha varit några små interna problem, men de klarades av innan jag kom hit, säger han som varit vd i företaget tre och ett halvt år. Målet är att öka produktionen av bilar från 200.000 bilar per år idag till 350.000 år 2008. Dessutom ska fler motorer tillverkas, fler växellådor och komponenter. En del för produktionen i Minoveni, en del för export till fabrikerna i Marocko, Ryssland och Colombia. Planer finns också på produktion i Iran, Indien och Brasilien.

Allt detta gynnar Dacia i Rumänien och den lilla staden Minoveni där fabriken ligger. För det är i Minoveni som alla delar till bildproduktionen i de andra länderna görs. Delarna skickas i containrar och sätts sedan ihop på plats.

Några planer på att exportera Dacian till Sverige finns än så länge inte.

- Vårt problem är att vi inte kan möta efterfrågan, det är därför vi ökar kapaciteten. Det måste göras först, innan vi börjar sälja bilar i ytterligare länder. Men det är upp till Renault att se om det finns möjligheter i Skandinavien.

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

catfish-submarine
En ubåt av en liknande typ som den som tros ha hittats i Östersjön. Wikimedia

 Uppger flera källor för DN. ”Ubåtens viloplats känd sedan ett år.” 616  198 tweets  418 rekommendationer  0 rekommendationer

 15-20 meter långt vrak. Främmande ubåt hittad på svenskt vatten.

 Rysk nyhetssajt om ubåtsfyndet. ”En ubåt på svensk botten måste givetvis pekas ut som rysk.” 9  9 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

Ryskflagga
Foto: Alamy
ehec
Foto: Reuters

 Ehec kan orsaka diarré, njursvikt och i värsta fall döden. Varje år drabbas 400–500 svenskar. 3  1 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

 Upptinade relationer med USA. Amerikaner fick sina egendomar förstatligade. 1  1 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

Kuba
Foto: Desmond Boylan/AP
Annons:
sveguldpuff
Foto:Bildbyrån

 Blackstenius bakom svenska mål. U19-laget slog spanska favoriterna.

 Firas inte i Kungsträdgården. Fotbollförbundet: Skillnad mellan lagen.

Hur borde U19-damerna firas vid EM-guld?

Annons:
Annons:

Full koll i sommar

 Skaffa DN:s app! Massor av läsning hela sommaren.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: