EU-inträde ger extra fart åt rumänsk bil

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

"BUKAREST" Daciachefen Francois Fourmont upplever goda tider och rabblar siffror om expansion. Rumäniens EU-inträde räknar han med ska underlätta affärerna betydligt.

Daciachefen Francois Fourmont upplever goda tider och rabblar siffror om expansion. Rumäniens EU-inträde räknar han med ska underlätta affärerna betydligt.

Fransmannen Francois Fourmont har som vd för Dacia i Bukarest idel tillväxtplaner att presentera. Ägarna Renault satsar friskt på fabriken i Rumänien. Hittills har fransmännen pumpat in 850 miljoner euro. Nu väntas ytterligare 500 miljoner euro investeras, berättar han från sitt kontorsrum i Bukarest till tonerna av skällande vilda hundar utanför.

Francois Fourmont ser många fördelar med fabriken i Rumänien. Bland annat är landet i sig en viktig marknad, här väntas 110.000 Dacia-bilar säljas i år. Dessutom är det geografiska läget strategiskt nära viktiga kunder i länder som Turkiet, Bulgarien, Polen, Ungern, Tjeckien och Serbien.

Annons:

- Rumänien är placerat i mitten av länder som har en snabb ekonomisk utveckling. Dessutom är Rumänien konkurrenskraftigt. De låga arbetskraftskostnaderna var betydande för Renaults beslut att köpa fabriken, slår han fast.

Men han framhåller också rumänernas goda utbildning och törst att lära nytt. Och ännu bättre räknar han med att det blir när Rumänien går med i EU nästa år.

- EU-medlemskapet gör livet lättare för oss. Vi är stora exportörer och nästa år kommer hälften av vår produktion säljas utomlands, EU gör denna process lättare och minskar administrationen. Dessutom blir det lättare för utländska aktörer att komma till Rumänien, investeringarna kan öka och den ekonomiska tillväxten bli bättre.

Men om ekonomin växer, stiger inte lönerna också då och förlorar inte Rumänien sin konkurrenskraft?

- Det är möjligt att högre löner kan pressa upp produktionskostnaderna. Men då blir det också möjligt för fler att köpa våra bilar, resonerar Francois Fourmont.

Men allt är inte guld och gröna skogar i Rumänien. Francois Fourmont konstaterar att där finns bristfällig kunskap i att leda företag och arbetsmetoder. Det är det han tycker franska Renault kan bidra med och han tycker rumänerna lär sig fort.

Korruptionen då, som EU klagat på är alltför utbredd i landet, är den något problem?

Francois Fourmont tänker länge innan han svarar. Men nej, han tycker inte korruptionen har någon betydande inverkan på bilindustrin.

- Det kan ha varit några små interna problem, men de klarades av innan jag kom hit, säger han som varit vd i företaget tre och ett halvt år. Målet är att öka produktionen av bilar från 200.000 bilar per år idag till 350.000 år 2008. Dessutom ska fler motorer tillverkas, fler växellådor och komponenter. En del för produktionen i Minoveni, en del för export till fabrikerna i Marocko, Ryssland och Colombia. Planer finns också på produktion i Iran, Indien och Brasilien.

Allt detta gynnar Dacia i Rumänien och den lilla staden Minoveni där fabriken ligger. För det är i Minoveni som alla delar till bildproduktionen i de andra länderna görs. Delarna skickas i containrar och sätts sedan ihop på plats.

Några planer på att exportera Dacian till Sverige finns än så länge inte.

- Vårt problem är att vi inte kan möta efterfrågan, det är därför vi ökar kapaciteten. Det måste göras först, innan vi börjar sälja bilar i ytterligare länder. Men det är upp till Renault att se om det finns möjligheter i Skandinavien.

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

transtromer-1000
Foto:TT

 DN:s Åsa Beckman minns Tomas Tranströmer. ”Ofattbart rikt författarskap”. 3  1 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

 ”När en stor diktare dör stannar världen upp.” DN:s kulturchef Björn Wiman. 309  43 tweets  265 rekommendationer  1 rekommendationer

 ”Var ovanligt pigg och glad.” Vännen om sista mötet med Tranströmer.

litteraturelit-500
Foto:TT

 ”En av vår samtids största poeter.” Ett livsverk utöver det vanliga. 23  22 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

skatt_1000
Foto:Magnus Hallgren
skatt_fiskpinneB

 Bankekonom: Slår mot landsbygden och orter med lägre löner. 143  20 tweets  122 rekommendationer  1 rekommendationer

 Flera skattehöjningar föreslås. Rut-avdraget kommer att halveras. 1426  44 tweets  1380 rekommendationer  2 rekommendationer

 "Enda syftet är att driva in pengar". Svenskt Näringsliv kritiskt. 63  7 tweets  56 rekommendationer  0 rekommendationer

Ewa-Stenberg-2
Foto:DN

 Ewa Stenberg: På en vecka har Socialdemokraterna brutit mot två av sina vallöften. 109  40 tweets  67 rekommendationer  2 rekommendationer

 Jacques Wallner: Höjd bränsleskatt är nödvändigt för att vi ska kunna ställa om till fossilfritt. 170  36 tweets  134 rekommendationer  0 rekommendationer

Jacques-Wallner-bs
Foto:DN
Annons:

 På centralen i Stockholm. Blev nedtryckt av ordningsvakter i Malmö tidigare i år. 15  4 tweets  11 rekommendationer  0 rekommendationer

niooring-288
Foto:Sydsvenskan
nutid-liten
Foto:DN

Veckans Nutidstest innehåller allt från månadskort till slaget vid Waterloo.  Här är tio kluriga frågor. 58  10 tweets  48 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:

Så får du DN:s flash

 Missa inga nyheter. DN:s app ger dig senaste nytt.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: