EU-inträde ger extra fart åt rumänsk bil

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

"BUKAREST" Daciachefen Francois Fourmont upplever goda tider och rabblar siffror om expansion. Rumäniens EU-inträde räknar han med ska underlätta affärerna betydligt.

Daciachefen Francois Fourmont upplever goda tider och rabblar siffror om expansion. Rumäniens EU-inträde räknar han med ska underlätta affärerna betydligt.

Fransmannen Francois Fourmont har som vd för Dacia i Bukarest idel tillväxtplaner att presentera. Ägarna Renault satsar friskt på fabriken i Rumänien. Hittills har fransmännen pumpat in 850 miljoner euro. Nu väntas ytterligare 500 miljoner euro investeras, berättar han från sitt kontorsrum i Bukarest till tonerna av skällande vilda hundar utanför.

Francois Fourmont ser många fördelar med fabriken i Rumänien. Bland annat är landet i sig en viktig marknad, här väntas 110.000 Dacia-bilar säljas i år. Dessutom är det geografiska läget strategiskt nära viktiga kunder i länder som Turkiet, Bulgarien, Polen, Ungern, Tjeckien och Serbien.

Annons:

- Rumänien är placerat i mitten av länder som har en snabb ekonomisk utveckling. Dessutom är Rumänien konkurrenskraftigt. De låga arbetskraftskostnaderna var betydande för Renaults beslut att köpa fabriken, slår han fast.

Men han framhåller också rumänernas goda utbildning och törst att lära nytt. Och ännu bättre räknar han med att det blir när Rumänien går med i EU nästa år.

- EU-medlemskapet gör livet lättare för oss. Vi är stora exportörer och nästa år kommer hälften av vår produktion säljas utomlands, EU gör denna process lättare och minskar administrationen. Dessutom blir det lättare för utländska aktörer att komma till Rumänien, investeringarna kan öka och den ekonomiska tillväxten bli bättre.

Men om ekonomin växer, stiger inte lönerna också då och förlorar inte Rumänien sin konkurrenskraft?

- Det är möjligt att högre löner kan pressa upp produktionskostnaderna. Men då blir det också möjligt för fler att köpa våra bilar, resonerar Francois Fourmont.

Men allt är inte guld och gröna skogar i Rumänien. Francois Fourmont konstaterar att där finns bristfällig kunskap i att leda företag och arbetsmetoder. Det är det han tycker franska Renault kan bidra med och han tycker rumänerna lär sig fort.

Korruptionen då, som EU klagat på är alltför utbredd i landet, är den något problem?

Francois Fourmont tänker länge innan han svarar. Men nej, han tycker inte korruptionen har någon betydande inverkan på bilindustrin.

- Det kan ha varit några små interna problem, men de klarades av innan jag kom hit, säger han som varit vd i företaget tre och ett halvt år. Målet är att öka produktionen av bilar från 200.000 bilar per år idag till 350.000 år 2008. Dessutom ska fler motorer tillverkas, fler växellådor och komponenter. En del för produktionen i Minoveni, en del för export till fabrikerna i Marocko, Ryssland och Colombia. Planer finns också på produktion i Iran, Indien och Brasilien.

Allt detta gynnar Dacia i Rumänien och den lilla staden Minoveni där fabriken ligger. För det är i Minoveni som alla delar till bildproduktionen i de andra länderna görs. Delarna skickas i containrar och sätts sedan ihop på plats.

Några planer på att exportera Dacian till Sverige finns än så länge inte.

- Vårt problem är att vi inte kan möta efterfrågan, det är därför vi ökar kapaciteten. Det måste göras först, innan vi börjar sälja bilar i ytterligare länder. Men det är upp till Renault att se om det finns möjligheter i Skandinavien.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

 Cyklopen i Högdalen. ”Vi har ett par pågående insatser”, säger polisen. 14  9 tweets  5 rekommendationer  0 rekommendationer

 ”Detta är riktiga slagskämpar.” Befarar våld vid demonstration. 1084  66 tweets  1018 rekommendationer  0 rekommendationer

 Svensk nazilinje provocerar FN. SVP får fortsätta med propagandan. 177  6 tweets  171 rekommendationer  0 rekommendationer

brasse
Foto:Fredrik Sandberg/TT

 Blev 69 år. Skådespelaren ”Brasse” Brännström är död. 1986  54 tweets  1924 rekommendationer  8 rekommendationer

Lasse-Hallstrom-144
Foto:TT

 ”Kan inte förstå att det har hänt.” Säger regissören Lasse Hallström till Aftonbladet. 9  7 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

 Magnus Härenstam: Ledsen och förtvivlad över hans bortgång. 27  1 tweets  26 rekommendationer  0 rekommendationer

 DN:s Björn Wiman: Framför allt var ”Brasse” Brännström barnens man. 124  43 tweets  81 rekommendationer  0 rekommendationer

 Bildspecial: Lars Erik ”Brasse” Brännströms karriär i bilder. 44  5 tweets  39 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:

 ”Ingen kan förlåta presidenten.” Många har gjort sig lustiga över presidentens klädval. 25  8 tweets  17 rekommendationer  0 rekommendationer

Barack-Obama-144
Foto:AP
Annons:
Pyramiderna-144
Foto:AP

 Forskare: Fysikgåtan om hur de gigantiska pyramiderna byggdes kan vara löst. 247  4 tweets  243 rekommendationer  0 rekommendationer

Alliansen-500
Foto:TT

 Företrädare för FP- och C-distrikt. Öppnar för S-lett regeringssamarbete. 20  4 tweets  16 rekommendationer  0 rekommendationer

 Tio år med svensk politik Testa vad du kommer ihåg i frågesporten.

 Dagens Nyheters valkompass. Osäker på hur du ska rösta? 1042  36 tweets  990 rekommendationer  16 rekommendationer

Alliansen144
Foto:Lotta Härdelin

 Se själv område för område. Med DN Valfrågekollen. Så har Sverige utvecklats. 369  20 tweets  347 rekommendationer  2 rekommendationer

 Ett annat Sverige. I dag är det tio år sedan den borgerliga alliansen bildades. 79  35 tweets  44 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: