EU-inträde ger extra fart åt rumänsk bil

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

"BUKAREST" Daciachefen Francois Fourmont upplever goda tider och rabblar siffror om expansion. Rumäniens EU-inträde räknar han med ska underlätta affärerna betydligt.

Daciachefen Francois Fourmont upplever goda tider och rabblar siffror om expansion. Rumäniens EU-inträde räknar han med ska underlätta affärerna betydligt.

Fransmannen Francois Fourmont har som vd för Dacia i Bukarest idel tillväxtplaner att presentera. Ägarna Renault satsar friskt på fabriken i Rumänien. Hittills har fransmännen pumpat in 850 miljoner euro. Nu väntas ytterligare 500 miljoner euro investeras, berättar han från sitt kontorsrum i Bukarest till tonerna av skällande vilda hundar utanför.

Francois Fourmont ser många fördelar med fabriken i Rumänien. Bland annat är landet i sig en viktig marknad, här väntas 110.000 Dacia-bilar säljas i år. Dessutom är det geografiska läget strategiskt nära viktiga kunder i länder som Turkiet, Bulgarien, Polen, Ungern, Tjeckien och Serbien.

Annons:

- Rumänien är placerat i mitten av länder som har en snabb ekonomisk utveckling. Dessutom är Rumänien konkurrenskraftigt. De låga arbetskraftskostnaderna var betydande för Renaults beslut att köpa fabriken, slår han fast.

Men han framhåller också rumänernas goda utbildning och törst att lära nytt. Och ännu bättre räknar han med att det blir när Rumänien går med i EU nästa år.

- EU-medlemskapet gör livet lättare för oss. Vi är stora exportörer och nästa år kommer hälften av vår produktion säljas utomlands, EU gör denna process lättare och minskar administrationen. Dessutom blir det lättare för utländska aktörer att komma till Rumänien, investeringarna kan öka och den ekonomiska tillväxten bli bättre.

Men om ekonomin växer, stiger inte lönerna också då och förlorar inte Rumänien sin konkurrenskraft?

- Det är möjligt att högre löner kan pressa upp produktionskostnaderna. Men då blir det också möjligt för fler att köpa våra bilar, resonerar Francois Fourmont.

Men allt är inte guld och gröna skogar i Rumänien. Francois Fourmont konstaterar att där finns bristfällig kunskap i att leda företag och arbetsmetoder. Det är det han tycker franska Renault kan bidra med och han tycker rumänerna lär sig fort.

Korruptionen då, som EU klagat på är alltför utbredd i landet, är den något problem?

Francois Fourmont tänker länge innan han svarar. Men nej, han tycker inte korruptionen har någon betydande inverkan på bilindustrin.

- Det kan ha varit några små interna problem, men de klarades av innan jag kom hit, säger han som varit vd i företaget tre och ett halvt år. Målet är att öka produktionen av bilar från 200.000 bilar per år idag till 350.000 år 2008. Dessutom ska fler motorer tillverkas, fler växellådor och komponenter. En del för produktionen i Minoveni, en del för export till fabrikerna i Marocko, Ryssland och Colombia. Planer finns också på produktion i Iran, Indien och Brasilien.

Allt detta gynnar Dacia i Rumänien och den lilla staden Minoveni där fabriken ligger. För det är i Minoveni som alla delar till bildproduktionen i de andra länderna görs. Delarna skickas i containrar och sätts sedan ihop på plats.

Några planer på att exportera Dacian till Sverige finns än så länge inte.

- Vårt problem är att vi inte kan möta efterfrågan, det är därför vi ökar kapaciteten. Det måste göras först, innan vi börjar sälja bilar i ytterligare länder. Men det är upp till Renault att se om det finns möjligheter i Skandinavien.

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

olycksplatsen
Skärmdump Google Maps

 700 befaras döda. ”En av de största tragedierna på Medelhavet.” 335  0 tweets  335 rekommendationer  0 rekommendationer

 EU:s utrikesministrar i krismöte. Migrationspolitiken högst på agendan.

flyktingpress
Foto:Reuters

 DN:s Peter Loewe på Sicilien. Ström av flyktingar som korsar havet i livsfarliga båtar. 22  8 tweets  14 rekommendationer  0 rekommendationer

 Röda korset: Fler säkra och legala vägar in i Europa behövs. 17  15 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

bloja288
Foto:TT

 ”Började träna på BB.” ”Babypottning” är en allt populärare metod bland svenska föräldrar. 30  4 tweets  26 rekommendationer  0 rekommendationer

isframryckning
Foto:AP

 Skjuter och skär halsen av dem. Förstör flera kristna kyrkor i nya filmen. 12  9 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

 Historiker om terrororganisationen. De brutala metoderna förskräcker. 1676  68 tweets  1605 rekommendationer  3 rekommendationer

Annons:
Formel1-puff
Foto:AP

 Formel 1. DN:s Sven Gustavsson direktrapporterar från Bahrains GP.

 Miss vid betalningen. När banken till slut kunde återkalla köpet kom nästa chock för Arne. 216  38 tweets  174 rekommendationer  4 rekommendationer

korvenkorven
Foto:Anna-Lena Mattsson
Annons:
Annons:

Så får du DN:s flash

 Missa inga nyheter. DN:s app ger dig senaste nytt.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: