Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

EU vill ha jätteböter mot bilfusk

Fuskande biltillverkare kan komma att bötfällas med upp till 30.000 euro per bil när EU-kommissionen vill få bättre kontroll över hur bilar testas och godkänns.

Onsdagens förslag i Bryssel är en direkt följd av skandalen i USA i höstas kring Volkswagens fuskande med sina utsläppskontroller.

– Uppgifterna om felaktigheter hos Volkswagen... är inte bara chockerande utan understryker också hur bråttom det är med en förändring. Vi måste garantera att det här aldrig händer igen, sade EU:s jobb- och tillväxtskommissionär Jyrki Katainen på en presskonferens i Bryssel.

Tillsammans med industrikollegan Elzbieta Bienkowska vill Katainen att EU bland annat får möjlighet att återkalla bilar och även testa fordon som redan finns på marknaden. Om inga böter utfärdas av den medlemsstat där bilarna godkänts ska EU kunna kräva fuskande biltillverkare på upp till 30.000 euro per fordon.

I förslagen ingår även ett ändrat system för hur utsläppstesterna ska betalas, för att inte testbolagen ska riskera att hamna i beroendeställning hos tillverkarna.

Kommissionen betonar samtidigt att man inte vill skapa någon ny europeisk ”bilgranskarinstitution”.

– Jag vill inte ha någon centralisering på EU-nivå, utan bara att EU ska kunna granska nationella myndigheter, sade Bienkowska.

Förslagen går nu vidare för behandling av medlemsländerna och EU-parlamentet.

Fakta: VW-skandalen

Skandalen runt Volkswagen uppdagades när USA:s miljömyndighet upptäckte att bolaget manipulerat mjukvaran i ett flertal bilmodeller så att de skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester.

Volkswagen har uppgett att över 11 miljoner bilar har utrustats med mjukvara som manipulerar utsläppsdata av kväveoxid från dieselmotorer av typen EA189.

5,1 miljoner av de berörda bilarna är av märket Volkswagen, 2,1 miljoner Audi, 1,2 miljoner Skoda, 700.000 Seat och 1,8 miljoner nyttofordon, som minibussar och lätta lastbilar.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.