Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Ex-chef på Tesla ska bygga Europas största batterifabrik i Sverige

Så här ser en annan elbilbatterisfabrik ut som håller på att byggas– Teslas nära Reno i Nevada, USA. Arkivbild.
Så här ser en annan elbilbatterisfabrik ut som håller på att byggas– Teslas nära Reno i Nevada, USA. Arkivbild. Foto: Rich Pedroncelli/AP

Företaget Northvolt planerar att bygga Europas största batterifabrik i Sverige. Ambitionen är att produktionen ska starta år 2020.

– Lågt räknat kommer ytterligare två lika stora fabriker krävas till 2025 för att försörja Europas elbilar med batterier, säger Northvolts vd Peter Carlsson, som tidigare var chef på Tesla. 

I Nevada i USA bygger elbilsföretaget Tesla just nu en stor batterifabrik som ska producera 35 gigawattimmar (GWh) per år när den är färdig. Nu planeras en nästan lika stor fabrik i Sverige. Northvolts fabrik ska kunna producera 32 GWh per år, vilket skulle göra den till Europas största batterifabrik.

– För att på ett pedagogiskt sätt förklara hur mycket batterier det rör sig om så kommer fabriken enligt plan att producera 12 batterier per barn som föds på jorden, säger Peter Carlsson. 

Fabriken ska bli 50 hektar stor, vilket motsvarar cirka 100 fotbollsplaner, och anställa mellan 2.500 och 3.000 personer. Peter Carlsson poängterar att produktionen till hög grad kommer att vara automatiserad.

Planen är att fabriken ska byggas i Sverige.

– Vi räknar med att bygga i Sverige. Här finns det mycket plats att bygga på, billig och grön energi, och vi har många viktiga mineraler för batteritillverkning i Norden. Bland annat finns nickel, kobolt, litium och grafit här, säger Peter Carlsson.

All mineralförsörjning kommer inte att vara lokal, i alla fall inte till en början. I dag är energibranschen till stor del beroende av asiatiska länder för både batterier och råvaror. Något som Peter Carlsson vill ändra på.

– Vi vill göra Europa konkurrenskraftigt. När vi ser ett starkt trendskifte mot sol och vind vill vi inte vara helt beroende av Kina, Japan och Korea, säger han.

Var i Sverige fabriken kommer att byggas är inte bestämt. Northvolt har skickat ut förfrågningar till ett tjugotal kommuner.

– Vi har skickat en önskelista på vad vi vill ha, sedan får vi se vart vi kan få det. På önskelistan står bland annat bra kommunikationer, mycket plats att bygga på, och billig energi. Under sommaren kommer vi att bestämma vart vi ska bygga och det första spadtaget ska tas 2018. Ambitionen är att produktionen ska inledas 2020 och full kapacitet ska nås 2023, säger Peter Carlsson.

Fabriken beräknas kosta 40 miljarder kronor. Företaget har så här långt finansierats av investeringar från Energimyndigheten, Vattenfall, Vinnova, Stena och InnoEnergy.

Batterierna kommer framför allt att användas för elbilar, vilket är huvudanledningen till att Tesla själva har etablerat batterifabriker. Men Peter Carlsson poängterar att batterierna också kan användas i energi- och industrisektorerna.

– Gräsklippare och motorsågar kan göras klimatsmarta med hjälp av nya batterier. De kan också användas för större industrier, till exempel gruvdrift, säger han. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.