Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Exempel på ändringar på Wikipedia

Försäkringskassan raderade kritiken
Wikipedia-sida: Dan Eliasson
Ändring gjordes mars 2014 från Försäkringskassans ip-nummer

Försäkringskassans generaldirektör Dan Eliasson skrev på Twitter i februari att SD-ledaren Jimmie Åkessons medverkan i en debatt gjorde att han ”kräks”. Dan Eliasson fick hård kritik för uttalandet med anledning av hans roll som opolitisk ämbetsman. Händelsen togs upp på Wikipedia. Men uttalande från två kritiska forskare togs bort och ersattes med två forskare som tonade ner händelsen. Redigeringen gjordes från Försäkringskassans ip-nummer.

Före:
[...] Hall menar att det är ett ”konstigt beteende av en myndighetschef”. Björn Eriksson, som tidigare varit bland annat rikspolischef, hävdade att det är ”olämpligt att uttrycka sig som Dan Eliasson har gjort”. Per Bauhn, professor i praktisk filosofi, menar att Eliasson borde bli ”föremål för någon form av tillrättavisning.”
== Referenser ==
[...]

Efter:
[...] Hall menar att det är ett ”konstigt beteende av en myndighetschef”. Lennart Lundquist, professor emeritus i statsvetenskap vid Lunds universitet, tyckte att det var en storm i ett vattenglas. Även Helena Wockelberg, forskare i statsvetenskap vid Uppsala universitet, är inne på den linjen, hon tror inte att det finns något formellt problem i att Eliasson uttrycker sig så här, han har yttrandefrihet som andra medborgare.
== Referenser ==
[...]

Moderaterna tog bort text om Mufs spritfester
Wikipediasida: Moderata ungdomsförbundet
Ändring gjordes 23 november 2005 och 12 juni 2006 från Moderaternas ip-nummer
Moderata ungdomsförbundet (Muf) har vid flera tillfällen kritiserats för sina olagliga spritfester med minderåriga. Wikipedia skrev sju meningar om detta. Men hela stycket togs bort. Redigeringen gjordes av Moderaternas ip-nummer.
Stycket återställdes, men ett halvår senare togs textbiten bort igen.

CSN-kritik om påminnelseavgifter försvann
Wikipediasida: CSN
Ändring gjordes januari 2011 från CSN:s ip-nummer
På Wikipediasidan om CSN skrevs om kritik mot att myndigheten tar ut påminnelseavgift vid för många tillfällen. Hela stycket raderades. Redigeringen går att spåras till CSN:s huvudkontor.

Kritik mot HD-ordförande togs bort
Wikipediasida: Bo Svensson (tidigare ordförande Högsta domstolen)
Ändring gjordes januari 2011 från Domstolsverkets ip-nummer
Ett helt stycke som handlade mot dåvarande HD-ordförande, justitierådet Bo Svensson, togs bort från personens Wikipediasida.
Kritiken handlade bland annat om hur Bo Svensson i en DN-intervju skämtat om att en kollega fått ett strafföreläggande för sexköp: ”Det finns ju så många änkemän i det här yrket som har svårt att få sex'', sade han då.

Pr-byrå ändare källa i artikel om Saudiaffären
Wikipediasida: Saudiaffären
Ändring gjordes mars 2012 från pr-byrån Halvarsson & Halvarssons ip-nummer
Någon på pr-byrån Halvarsson & Halvarsson bytte källhänvisning på Wikipedia på ett avgörande citat om det samförståndsavtal som länderna ingick. I originaltexten refererades till Ekot som år 2012 avslöjade planerna på en vapenfabrik. Men mitt under skandalen ändras plötsligt källhänvisningen - till regeringen.se och texten: ”offentlig sedan 2005”.
Det är inte känt om Halvarsson & Halvarsson har haft några uppdrag som berör Saudiaffären.

Medieuppgifter från V-topp raderades
Wikipediasida: Rossana Dinamarca
Ändring gjordes februari 2014 från riksdagens ip-nummer
All kritik mot Vänsterpartisten Rossana Dinamarca raderades. På Wikipedia refererades till granskningar från Aftonbladet och Sveriges Radio som visat att har haft en av riksdagens dyraste och minst miljövänliga resenoter på 220.679 kronor.

Skandalen om Tillväxtverket tonades ned
Wikipediasida: Tillväxtverket
Ändring gjordes augusti 2012 från Tillväxtverkets ip-nummer
Bara några veckor efter första artikeln om Tillväxtverkets representationsnoter publicerades, gick myndigheten in och kraftigt redigerade om informationen om skandalen.

En text på 771 tecken blev 326 tecken – och flera formuleringar ändrades. Tidigare stod det att DN ”avslöjade” att ”verket spenderat drygt 7 miljoner kronor” på ”skidåkningar, middagar, vin- och chokladprovning”, med mera. Uppgifterna om vidlyftig representation togs bort. I stället för att DN ”avslöjat” ändrades till att DN kritiserat. Dock behöll myndigheten information om en medarbetardag på Grand Hôtel.

Före:
[...]
övertogs ärenden kring kommersiell och offentlig service på landsbygden.
I juli 2012 avslöjade Dagens Nyheter att verket hade spenderat drygt 7 miljoner kronor åren 2010-2012 på intern representation, i form av skidåkningar, middagar, vin- och chokladprovning och en medarbetardag på Grand Hôtel i Stockholm för över 1 miljon kronor. 2011 tilldelades verket 6 miljoner extra för att kunna sköta verksamheten men 2012 tilldelades inga extra medel och som en följd av detta har vikarier och inhyrd personal från bemanningsföretag inte fått förlängda anställningar.

Generaldirektören Christina Lugnet sa inledningsvis att Grand Hôtel var det billigaste alternativet. Detta var något hon backade ifrån senare.

Lugnet entledigades från sin post med verkan från den 6 augusti då hon förbrukat näringsminister Annie Lööfs och regeringens förtroende.

== Tillväxtverkets författningssamling ==
[...]

Efter:
Texten flyttades långt ned i artikeln
== Tillväxtverket i media ==
I juli 2012 gjorde Dagens Nyheter en granskning av Tillväxtverkets interna representation. Bland annat kritiserades en medarbetardag på Grand Hôtel i Stockholm för den totala kostnaden på mer än 1 miljon kronor. I samband med granskningen entledigades generaldirektören Christina Lugnet från sin post från den 6 augusti, 2012.

== Tillväxtverkets författningssamling ==
[...]

Vänsterpartiet ändrade ”avslöjades” till ”anklagades”
Wikipediasida: Ung Vänster
Ändring gjordes oktober 2011 från Vänsterpartiets ip-nummer.
Någon från Vänsterpartiets nätverk gick in och ändrade på ungdomsförbundets Wikipediasida. Ett långt stycke om medieuppgifter kring fusk med medlemssiffror togs bort. Det ersattes med två meningar om att förbundet ”anklagades” för medlemsfusk och att förundersökningen lades ned.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.