Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Expert dömer ut ultimatum

”Hade jag varit Norwegians chef hade jag gått till EU:s domstol”, säger flygexperten Anders Lidman om att SAS av allt att döma får statliga garantier för sin finansiering. Han dömer också ut SAS-ledningens ultimatum till facken.

Att SAS personalnedskärningar och lönesänkningar ska ha presenterats som ett ultimatum för facken – ”acceptera annars blir det konkurs” – får flygexperten och konsulten Anders Lidman att höja på ögonbrynen.

– Det är väldigt onödigt. Om de nu inte går med på det tvingas ju (vd:n) Rickard Gustafson förklara varför bolaget går i konkurs

En annan sak som förvånar Lidman mycket är att EU-kommissionen av allt att döma gett preliminärt klartecken för statsstöd.

Reglerna om statsstöd syftar till att hindra otillbörlig snedvridning av konkurrensen på marknaden. Dels brukar EU-processen vara mycket utdragen, dels ges i normalfallet inte grönt ljus om det inte samtidigt finns privata aktörer som är villiga att gå in med pengar ändå.

Det har det inte funnits i det här fallet, eftersom bankerna vägrat att ge nya krediter om inte staterna samtidigt lämnar garantier, påpekar Lidman.

– Hade jag varit chef för Norwegian hade jag definitivt begärt ett möte med EU-kommissionen, och om det här blir beslutet skulle jag säkert gått vidare till domstolen, säger Anders Lidman.

Snabbt växande Norwegian har blivit en av SAS främsta konkurrenter.

Om lönesänkningarna säger Lidman att ”man har nått en punkt där det är svårt för de anställda att hanka sig fram”, även om piloterna på SAS fortfarande är välbetalda. Han välkomnar dock att vd Rickard Gustafson sänker sin lön med 20 procent, eftersom tio miljoner för en vd i ett sådant bolag ”är högt”.

Det viktigaste för SAS är emellertid inte är att spara pengar, menar Anders Lidman, utan visa hur man ska tjäna pengar.

– Det har de inte hittills visat. Man har en produkt som inte klarar av konkurrensen.

Lidman anser liksom en annan flygexpert, Richard Björnelid, att det skandinaviska flygbolaget har helt fel struktur och på ett negativt sätt avviker från övriga europeiska så kallade nätverksbolag (de traditionella flygbolag som är uppvuxna under monopoltiden). Alla andra har släppt hemmakontinenten och satsar på långlinjer.

– SAS är det enda nätverksbolag som tror att det kan tjäna pengar på Europamarknaden.

Vad borde man ha gjort?

– Man borde långt, långt tidigare ha gått ihop med ett annat flygbolag och långt, långt tidigare satsat mer på att flyga långlinjer. Man skulle till exempel inte ha överlåtit åt Finnair att ta över Asienrutterna.

Anders Lidman

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.