Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Expert om flygkaoset: Kan inte utesluta sabotage

Ett tekniskt dataproblem ligger bakom torsdagens allvarliga flygkaos, enligt Luftfartsverket.

– Men man kan inte utesluta att felet orsakats av ett sabotage, säger flygexperten Jan Ohlsson.

Strax före klockan 13 på torsdagen började flygtrafiken släppas på igen efter att luftrummet över Stockholm varit stängt under två timmar. Orsaken var ett fel i datakommunikationen som påverkat flygledartornen på Arlanda, Bromma och Landvetter. Vad som orsakat felet är ännu okänt och ska nu utredas.

Jan Ohlsson, flygexpert och mångårig flygjournalist, säger att det är oacceptabelt att flygtrafikens kommunikation kan störas ut på det sätt som nu skett.

– Det är oerhört problematisk. Det orsakar stora problem och drabbar ett stort antal resenärer. Det kostar oerhörda summor varje timme och dessutom skämmer det ut oss internationellt, säger han.

Den här typen av störningar är visserligen ytterst sällsynta, men det faktum att det nu inträffat två gånger på kort tid är bekymmersamt, enligt Jan Ohlsson. I november i fjol drabbades Luftfartsverkets radarsystem av en störning som ledde till att flygtrafiken till och från södra Sverige stoppades under en dryg timme. Den gången var orsaken radiostrålning i samband med ett solutbrott, slog Luftfartsverket senare fast i en utredning.

Men Jan Ohlsson, liksom experter inom bland annat rymdfysik, har varit skeptiska till den förklaringen.

– Det är väldigt mystiskt. Frågan om hur det kom sig att bara Sverige drabbades när en solstorm borde ha inneburit avbrott på hela norra halvklotet har lämnats obesvarad, säger han.

Efter torsdagens omfattande flygstopp finns det enligt honom anledning att fundera över om ett sabotage i form av en cyberattack kan ha orsakat störningarna.

– Det är en smygande frågeställning. Man frågar sig om det kan vara så att hackare varit inblandade, säger Jan Ohlsson.

Han ser framför sig tre möjliga scenarion.

– Det ena är ”privata” hackare som slår till för skojs skull, så som piratebay-aktivister tidigare agerat. Det andra är medlemmar av en terrororganisation och det tredje en främmande makt. Om så är fallet landar ansvaret på försvarsmakten snarare än Luftfartsverket.

I fallet med avbrottet i november har dock Luftfartsverket kunnat avskriva misstankarna om ett sabotage.

”Det fanns inget i våra radardata- eller internettrafikloggar som styrkte eller bekräftade en eventuell cyberattack”, löd analysen.

Per Fröberg, presschef på Luftfartsverket, vill i nuläget inte lämna några vidare kommentarer om vad som orsakat torsdagens störning.

– Det är alldeles för tidigt att säga nu. Den analysen kommer i den icke akuta fasen, säger han.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.