Ekonomi

Facebook inför reklam i nyhetsflödet

Om några veckor tar sig reklamen på Facebook in i nyhetsflödet. Annonserna, som hittills har hållit sig på högerkanten, blandar sig i januari 2012 med dina vänners statusuppdateringar.

Nästa år ska Facebook börsnoteras; företaget planerar att sälja ut aktier till allmänheten för 100 miljarder dollar (närmare 700 miljarder kronor), skriver tekniksajten mashable.com.

Samtidigt planerar man att utveckla arbetet med annonser på den enormt populära sociala nätverkssajten.

I januari i år introducerades annonserna ”Sponsored stories”, där man i högerspalten av sajten får en form av integrerad reklam, till exempel om sådant som ens vänner har ”gillat”.

Tanken är att annonserna i början av nästa år också ska ta sig in i mittspaltens nyhetsflöde där vänners statusuppdateringar, incheckningar och länkar nu samsas om platsen.

En Facebook-representant som tekniksajten Tech Crunch pratat med lovar att reklamen kommer att användas sparsamt. Hon säger att de flesta användare kommer att se max en annons per dag i sitt nyhetsflöde.

Användare kommer dock inte att kunna välja bort reklamen, men man ska kunna trycka bort enskilda annonser.

Facebook har inte haft annonser i nyhetsflödet sedan 2008.