Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Facebook manipulerade 689.003 användare

Facebook har i ett stort experiment manipulerat nyhetsflödet hos 689.003 användare utan deras kännedom. För en del plockades alla positiva inlägg bort, för andra alla negativa. Syftet var att undersöka hur användarnas beteende skulle påverkas.

Om du i mitten på januari 2012 kände dig ovanligt upprymd eller nedstämd kan det bero på att du deltog i ett psykologiskt experiment.

Beteendevetare på Facebook lät manipulera sidans nyhetsflöde hos 689.003 slumpvis utvalda användare. Kanske var du en av de som i högre grad än vanligt exponerades för gulliga djur och roliga klipp. Eller så var du en av de som fick sitt flöde dominerat av elände och tråkigheter.

Forskarna på Facebook ville veta hur användarnas beteende skulle påverkas av ett positivt respektive negativt flöde. Experimentet som pågick den 11–18 januari 2012 visade, enligt Facebook, att känslor ”smittar”.

”När positiva uttryck reducerades, producerade man färre positiva inlägg och fler negativa; när negativa uttryck reducerades inträffade det omvända”, skriver psykologen och forskningsledaren Adam Kramer i ett paper som Facebook publicerat i den vetenskapliga tidskriften PNAS.

”Resultaten antyder att känslor som uttrycks av andra på Facebook påverkar vårt eget sinnestillstånd, vilket utgör ett empiriskt bevis för att [känslor] kan smitta i stor skala via sociala nätverk.”

Studien har redan fått kritik. En del handlar om etik, annat om resultatet. Christian Sandvik är docent på University of Michigan, USA, och bland annat inriktad på hur människor använder sociala medier. I ett inlägg på Twitter skriver han att resultaten från studien var magra. ”Förmodligen drevs ingen till självmord”, skriver han och syftar på att deltagarna i studien som fick ett negativt nyhetsflöde.

Facebook kan vara det ultimata laboratoriet för att studera mänskligt beteende. Några krångliga samtyckesformulär är inte nödvändiga för experiment – du har ju redan gett klartecken när du registrerat ditt konto. I Facebooks användarvillkor står det att informationen du lämnar kommer att användas ”för interna åtgärder, däribland felsökning, dataanalys, testning, forskning, utveckling och tjänsteförbättring”.

Facebook publicerade förra året en studie som visade att företaget har koll på vilka statusrader användarna skriver, men inte publicerar. Underlaget till studien ”Självcensur på Facebook” (pdf) bestod av data från 5,9 miljoner användare som samlats in under 17 dagar.

Källor: Forbes, American Psychological Association och New Scientist.

#facebook emotional contagion study effect sizes are small--*probably* nobody was driven to suicide. #jokingnotjoking http://t.co/YvZfC1zDCP

28 juni 2014

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.