Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Facebooks nya avtal – så påverkas du

Foto: Karen Bleier/AFP

Facebooks drygt 4,7 miljoner svenska användare får nya avtal som börjar gälla första januari. Den som fortsätter att använda tjänsten då har godkänt villkoren automatiskt - men vad är skillnaden mot tidigare? DN har låtit två experter reda ut frågan.

Facebook och andra sociala medier ”vet allt om dig” - det är en kritik som hörs ofta.

Även om du inte betalar med pengar för att använda tjänsterna, så betalar du genom att lämna information om dina intressen, dina nätverk och var du befinner dig. Det är du som är produkten, köparna är företag som vill ge dig specialanpassad reklam.

Men genom de nya användarvillkoren kommer man att få bättre grepp om vilken information om dig som Facebook använder, och hur. Det menar Deeped Niclas Strandh, expert på sociala medier.

– Reglerna är ungefär desamma, men det blir mer transparens och mer upplevd kontroll över vilken information man ger i väg, säger han.

Enligt Strandh verkar det därför som om Facebook tagit till sig av kritiken.

På onsdagen skickades förklaringarna till de nya användaravtalen ut. Reglerna börjar gälla från första januari och alla som använder Facebook efter det datumet godkänner också de nya avtalen.

Daniel Westman, it-rättsforskare på Stockholms universitet, har läst avtalet:

– Det som jag uppfattar som nyheten är att man samlar in mer information även när användaren befinner sig utanför Facebook, till exempel genom att cookies och liknande läses av även på partnersajter. Det är inte helt nytt, men tydliggörs mer. Facebook får därmed en mycket bredare bild av vad du gör på nätet och därmed vad du är intresserad av, vilket är relevant för annonserna, skriver han i en kommentar för DN.

Enligt Deeped Niclas Strandh är de nya reglerna ett fall framåt när det gäller transparens. Den som vill kommer bättre att kunna förstå och styra hur ens information används.

Här är nyheterna:

Bättre möjligheter att skydda integriteten.

– Det är egentligen ett försök att säga användaren är vår viktigaste tillgång, därmed ska användaren känna sig trygg. Då motar man de här diskussionerna som alltid kommer när det gäller Facebook om hur de använder data och att de vet allt om oss. De kommer självklart att använda de data de har om oss, men det blir mer transparent.

Facebook bygger in en köpknapp.

– De adderar möjligheten att köpa och att handla saker direkt utan att lämna Facebook, vilket är en del av deras tanke med att bygga en infrastruktur, snarare än en social mediesida. Den här policyn gäller alla deras tjänster, även dem som de köpt under de senaste åren, säger Deeped Niclas Strandh.

Företagens får svårare att göra gratisreklam.

– Gör du en postning som är säljande så kommer du inte att få någon organisk räckvidd, utan då får du köpa reklam för den. Det görs genom språkigenkänningssystem som hittar sälj-ord som används i annonser. Företagen får i stället köpa reklamplats i Facebook-systemet.

Du verkar tycka att det är bra förändringar?

- Ja, men jag är generellt positivt till Facebook. Jag tycker att det är ett högre värde att ha än att inte ha Facebook, det är därför folk stannar kvar. Det är egentligen bara bland de allra yngsta som vi ser en lägre användning, annars har den ökat även det senaste året.

Facebook hade en betaversion av det nya systemet i gång i november som alla haft möjlighet att pröva och diskutera.