Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Fascinerande ökning för You Tube

Värdeökningen av videoklippssajten YouTube är fascinerande. På arton månader har ett riskkapital på motsvarande 85 miljoner kronor vuxit till 12 miljarder kronor. Och företaget har bara 60 anställda!

Företagets kostnader är höga. Att titta på video kräver mycket bandbredd och när besökarna är så många att de totalt tittar på cirka 100 miljoner videoklipp per dygn lär interneträkningen hamna på cirka 15 miljoner kronor per månad.

Ändå är det gratis att ladda upp klipp på sajten, 65 000 nya tillkommer varje dygn. Och en stor del av klippen är copyrightskyddade och uppladdade utan tillstånd.

Hur kan ett sådant företag vara värt så mycket?
Därför att användarna finns på sajten.

Besökssiffrorna fortsätter dessutom att raka i höjden. Enligt undersökningsföretaget Hitwise står YouTube för 60 procent av alla videor som visas på nätet.

Om man som det köpande företaget Google lever på att sälja annonsexponeringar är trafik hårdvaluta eftersom det är den som i grunden driver affärerna.

Dessutom ser copyrightproblemen ut att lösas, åtminstone till viss del. Världens största skivbolag, Universal, drog i veckan tillbaka sitt hot om stämning. De gör i stället som CBS och Sony BMG och blir partner med sajten för att använda den för promotion av sina artister.

En annan viktig förklaring till företagets höga värde är att sajten i sig är mycket väldesignad. Inte estetiskt. Men den funktionella designen är oerhört bra. Här finns många smarta och framför allt lättanvända funktioner som gör tittandet enkelt. Att ladda upp en video ställer låga krav på teknikkunnande.

Att varje användare får en egen hemsida i sajten och att man enkelt kan knyta kontakter och följa sina vänners klipp är ytterligare en viktig aspekt.

Moderna sajter som YouTube höjer ribban för hur bra sajter måste vara för att kunna konkurrera. När många har provat en så bra sajt som YouTube kommer de att bli frustrerade när de ser illa genomtänkta sajter.

Till sist: Naturligtvis berättar YouTubes två grundare, Chad Hurley, 29 år, och Steve Chen, 27, om Googles köp i ett videoklipp på den egna sajten. Och klippet är precis så tramsigt och skakigt som många av användarnas egna klipp!

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.