Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Fast telefoni allt mindre populärt

Har du en fast telefon hemma? Lisa Wahlberg, 34 år, lärare, Gröndal: Nej, jag tycker det är onödigt eftersom jag har mobil. Dessutom kan man ju använda sociala medier för att hålla kontakt med folk.
Har du en fast telefon hemma? Lisa Wahlberg, 34 år, lärare, Gröndal: Nej, jag tycker det är onödigt eftersom jag har mobil. Dessutom kan man ju använda sociala medier för att hålla kontakt med folk. Foto: Jonas Eriksson

Fast telefoni krymper i snabb takt och det pressar teleoperatörernas lönsamhet. För att kompensera för bortfallet försöker de ta allt mer betalat för mobilt data. Det är användandet av surfplattor och smarta telefoner som ska säkerställa lönsamheten.

Kräftgången för de fasta telefonabonnemang fortsätter. Enbart under 2012 minskade antalet med 7 procent till 4,2 miljoner totalt, enligt Post- och telestyrelsens (PTS) senaste rapport om den svenska telemarknaden.

Största raset noteras för abonnemangen på det traditionella telenätet. I slutet av 2012 hade färre än två miljoner svenskar ett sådant abonnemang mot nästan 4 miljoner år 2006. Andra typer av fasta abonnemang som ip-telefoni har tagit en större del av marknaden men lyckas inte hindra raset för de fasta abonnemangen.

Victor Höglund, telekomanalytiker på Redeye, pekar på demografin som en förklaring till att allt färre väljer fast telefoni.

– Det är ingen i den yngre generationen som tar fast telefoni i dag. De absolut äldsta har kvar den, men mellangenerationerna flyttar från fast till mobila lösningar. Den fasta telefonmarknaden åker ner som en rutschbana med 10-15 procent om året, säger han.

Självklart slår detta mot teleoperatörernas inkomster. När det gäller de fasta samtalstjänsterna har intäkterna rasat med över 11 procent: från 13 miljarder kronor 2011 till 11,5 miljarder 2012 . Den operatör som har mest att förlora på att de fasta abonnemangen minskar är Telia som har över 60 procent av marknaden.

– Telia är det bolag som har störst intäkter för fast telefoni så en minskning där påverkar förstås dem mest, säger Peter Ekstedt presschef på Post och telestyrelsen.

Men det är inte bara fast telefoni som går ner. Det är inte längre lika lätt för telekombolagen att ta betalt för traditionella mobiltjänster som samtal och sms.

– Det blir allt svårare att ta betalt för rörliga avgifter som till exempel sms, eftersom det i dag finns konkurrens från gratis meddelandetjänster på nätet , säger Peter Ekstedt.

Telia vill inte uttala sig om hur minskningen av fast telefoni påverkar dem men bolaget har tidigare påpekat att man måste bli bättre på att ta betalt för den datamängd kunderna använder. För samtidigt som användningen av fast telefoni minskar så har allt fler vant sig vid att ständigt vara uppkopplade för att kunna läsa nyheter, lyssna på musik och läsa mejl i sina mobiler. Något som syns i statistiken. Under fjolåret ökade användningen av mobil datatrafik med 21 procent men gav endast 7 miljarder i samlade intäkter.

– Intäkterna från mobil data ökar med mellan 20 och 30 procent _ men användandet har mer än fördubblas, påpekar Victor Höglund på Redeye.

Det finns alltså en hel del pengar att tjäna för operatörerna när det gäller datatrafiken. Därför är också prismodellen på väg att förändras. I stället för ett paketpris av typen ”Surfa hur mycket du vill för xxx kronor i månaden”, kommer nu erbjudanden som begränsar hur mycket man får surfa för en given summa.

– Det blir ett mycket striktare tak på mängden av data man får använda inom gränserna för fast pris. Därefter får man köpa kompletterande paket av data. Det kommer inte att gå över en natt, men successivt kommer man att försöka vända på prismodellerna så att man får betalt för mängden data i stället för vanliga samtal, säger Victor Höglund.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.