Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Fem steg till ett nätsmart företag

Kartlägg din bransch, skaffa dig en arena och ställ frågor, nätexperten Jackie Kortbauer ger sina bästa tips till företagare som vill bli bättre på att marknadsföra sig nätet.

1. Kartlägg din din bransch i media
Vilka tidningar, sajter, bloggar, Facebookgrupper, diskussionsforum skriver om det ditt företag erbjuder? Använd Google för att söka.

2. Skaffa en arena där du kan visa upp vad du kan
En blogg, Facebooksida, Instagram spelar ingen roll, men använd social media. Fler hittar dig via Google än om du lägger det på hemsidan.

3. Använd frågor för att skapa kunddialog
Vi använder nätet för att umgås och hitta information. Använd frågor för att bjuda in till samtal och bli en kunskapskälla för dina kunder.

4. Möt publiken i din starkaste punkt
Ett sortiment eller tjänsteutbud i verkligenheten får inte vara för smalt. Men på nätet är utbudet enormt. Våga nischa in dig genom att till exempel göra en Facebooksida som fokuserar på lax. Även om du även säljer fiskprodukter med annan inriktning.

5. Utnyttja Linkedins kostnadsfria företagssida
Linkedin växer i betydelse som plattform och 1,5 milj köpstarka kunder och beslutsfattare är inte att förakta. Satsa på sammanfattningen i din personliga profil och lägg upp en företagssida. Det kostar inget och är enkel sökmotoroptimerad reklam.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.