Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Finansman vill se fler strejka

Debatten om skolan och miljardvinsterna i välfärden har engagerat finansmannen och riskkapitalisten Sven Hagströmer i vår.
Debatten om skolan och miljardvinsterna i välfärden har engagerat finansmannen och riskkapitalisten Sven Hagströmer i vår. Foto: Jonas Eriksson

Sven Hagströmer anser att lärarna har för dålig status och för låga löner. De borde därför titta på strejkalternativet för att få rätsida på problemet. Även de tåganställda som strejkade nyligen har hans sympatier.

Finansmannen och riskkapitalisten Sven Hagströmer är luttrad efter mer än 30 år på finansmarknaden, större delen tillsammans med den tidigare partnern Mats Qviberg.

Förutom skoldebatt och miljardvinster i välfärden har våren och försommaren präglats av två stora börsbolagsaffärer, amerikanska Pfizers bud på läkemedelskoncernen Astra Zeneca och Volkswagens övertagande av lastbilsjätten Scania. Alla händelser som engagerar Sven Hagströmer.

Scania- och Astra Zeneca-affärerna har beskrivits som ett grundskott mot svensk forskning och utveckling samtidigt som dessa försatt tusentals arbetstillfällen i faro­zonen, hur ser du på det?

– När bolagen kommer från länder med en inte lika fri lagstiftning som den svenska är risken väldigt stor att det blir Sverige som drabb­as när uppköparna ska försöka få ekonomi i sammanslagningarna.  Hotet förstärks av vår frihandelsvänliga arbetsmarknadslagstiftning, men någon klar uppfattning hur problemet ska lösas har jag inte. 

Sven Hagströmer tycker dock att det är bra att Europa stärker sin konkurrenskraft genom sammanslagningar. Men om sysselsättningen i den mest effektiva enheten får stryka på foten, då är det bara en suboptimering, och här pekar han på inte minst Södertälje som är en port till Sverige för flera generationer invandrare.

Han betonar att den frihandelsvänliga lagstiftningen har gynnat Sverige då företagen alltid tvingats till att vara effektiva, vilket i sin tur har skapat lönebetalningsförmåga.

Samtidigt har debattvågorna om den svenska skolan och vinster i välfärden gått höga. Sven Hagströmer tycker att frågan om lönsamhet i välfärden eller inte knappast är huvudsaken, inte ens en bisak, ”möjligtvis för dem som tycker att Coop är överlägset Ica”.

– De som tror att huvudmannaskapet, offentligt eller privat, är lösningen har gjort sig skyldiga till samma förenkling. Meningen med reformen var att behålla och förstärka beställarrollen, vilket har glömts bort, säger han.

– Tanken var att skapa konkurrens och ökad effektivitet på områden där eleven eller patienten hade små möjligheter att välja eller på annat sätt påverka, säger han samtidigt som han konstaterar att ”vägen till helvetet är som bekant kantad av goda föresatser”.

Sven Hagströmer tycker att kraven på friskolor och privata vårdinrättningar ska vara mycket tydliga och målinriktade och dessutom gemensamma med de offentligt drivna.

– Når man inte upp till dessa krav får man en varning. Nästa gång tar kommunen eller landstinget över.

Sven Hagströmer anser att samhällets och de långsiktiga aktie­ägarnas intressen överensstämmer i de flesta fall. Men när riskkapitalister talar om ”exit” redan när ett bolag köps är det lika korkat som när brudparet börjar tänka på skilsmässa vid altaret.

Intervjun görs några dagar före midsommarafton och den pågående tågkonflikten i södra Sverige riskerar då att utvidgas till pendeltågen i Stockholmsområdet. Sven Hagströmer förstår inte varför det ska vara så svårt för arbetsgivaren att erbjuda vettiga villkor när det gäller de anställdas arbetstider.

– Tågen går ju enligt tidtabell­er, företaget borde ju veta hur stor bemanning de ska ha. I mina öron låter det som ett berättigat krav från de anställda när de går ut i konflikt.

Även lärarna är en grupp på arbetsmarknaden som borde titta på strejkalternativet, anser han. Det är väl det enda återstående som kan ”åstadkomma något”.

– Lärarna har sålt sig på tok för billigt. Deras löner är låga och därmed också statusen vilket ju förklarar varför så få söker till lärarhögskolan.

I april i år kraschade Sven Hagströmer med sitt privatflygplan, en Cessna 206, i Stockholms skärgård. Vattnet var iskallt, men han lyckades hantera den allvarliga situationen tills räddning kom. Men där på det uppochnedvända planet bestämde han sig också för att sluta flyga.

– Jag är 70 år, hjärnan säger att jag ska sluta och hjärtat börjar fatta det också.

Fakta

Ålder: 70 år.

Familj: Gift med Catarina, fem barn.

Bor: Östermalm.

Jobb: Finansman, entreprenör. Huvudägare i det nybildade investmentbolaget Creades.

Övriga engagemang: Förhandlar om att stötta organisationen Reportrar utan gränser. Bidrar redan i Berättarministeriet, Läxhjälpen och Tensta gymnasium.

Karriär: Jurist, grundare av fondkommissionärsfirman Hagströmer, euromotståndare med mera.

Tjänar: 1,7 miljoner kronor om året.

1 På sjön: Segel eller motor? Segel!2

1 På sjön: Segel eller motor? Segel!

2 Dricker: Öl eller rosé? Både och men inte samtidigt.

3 Läser tidningen – print eller padda? Padda!