Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Fler företag satsar på sociala medier

Fyra av tio företag har skaffat nya kunder genom sociala medier. Många satsar även pengar på att synas och marknadsföra sig genom de sociala medierna.

Först och främst används de sociala medierna för att hålla kontakten med affärsbekanta, visar undersökningen som gjorts av Regus, ett företag som arbetar med arbetsplatslösningar.
15 000 företag i 75 länder har fått svara på frågor om hur de använder sociala medier.

Över hälften, 54 procent, har gått med i särskilda intressegrupper på nätet och lika många samlar in användbar affärsinformation genom sociala medier.

Andelen företag som hittat nya kunder genom de här kanalerna varierar mellan länder. Indien toppar listan med 52 procent, medan Belgien och Luxemburg ligger i botten med 27 procent.
Små företag är mer aktiva i de sociala medierna än stora.

Sett till branscher finns flest användare inom företag som sysslar med IT och kommunikation följt av medie- och marknadsföringsföretag. Av de 141 svenska företag som deltog i undersökningen svarade drygt fyra av tio att de skaffat nya kunder genom sociala medier. En fjärdedel svarar att de öronmärkt pengar i budgeten för marknadsföring via sådana kanalerna, ungefär lika många som i världen i stort.

Facebook har i dag över 400 miljoner användare, Linked In 70 miljoner och på Twitter publiceras 65 miljoner inlägg varje dag. Men många länder har egna viktiga sociala medier, som Mixi i Japan och Viadeo i Frankrike.

Det finns även många skeptiker. 34 procent av de tillfrågade tror aldrig att sociala medier kommer att få en betydande roll för att skapa kontakter med befintliga och presumtiva kunder. Men även en del av dem använder sociala medier i viss utsträckning.

Siffror från undersökningen

40 procent av världens företag har hittat nya kunder genom sociala medier.

27 procent avsätter pengar i budgeten för aktiviteter inom sociala medier.

44 procent uppgav att de imponerades av animationer eller video på ett företags profil.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.