Ekonomi

Fler kräver mat av hög kvalitet

Ekomat säljer bra.
Ekomat säljer bra. Foto: Eva Tedesjö

Ekologisk mat är den hetaste trenden bland konsumenterna. Överlag har intresset för dyrare mat med högre kvalitet ökat, visar en konjunkturenkät från Livsmedelsföretagarna.

Efter att billig mat i flera år varit det som både butiker och kunder strävat efter har trenden brutits.

Nu är det i stället dyrare varor med högre kvalitet som gäller, visar en undersökning som branschorganisationen Livsmedelsföretagen gjort bland sina medlemmar.

– Hästköttlasagnen är en vattendelare. När det hände blev det en seriös diskussion om matens ursprung. Om man kan köpa köttbullar för 9:90 kilot, vad finns det då i dem och var kommer de ifrån? I stället för att jaga låga priser uppstod frågan om mat kan bli för billig, säger Marie Söderqvist, Livsmedelsföretagens vd.

Allra hetast är ekologiska livsmedel. Fyra av tio livsmedelsföretag, 39 procent, pekar ut ekomaten som den starkaste trenden och det som påverkar deras produktion mest just nu.

– Bakom ekotrenden finns en mycket stark hälsotrend, kunder vill ha mat som inte innehåller tillsatser. De väljer inte ekologiskt främst för miljön eller djurens skull, utan det är primärt för hälsan, både den egna och barnens, säger Marie Söderqvist.

Företagens trendspaning styrks av den statistik från webbplatsen Ekoweb som DN tidigare har redovisat och som visar att försäljningen av ekologisk mat ökade med 38 procent förra året.

Näst starkaste trenden är egna varu­märken, EMV, medan fjol­årets vinnare hälsosamma alternativ hamnar på tredje plats. Redan 2013 fanns tendenser att konsumenterna började byta lågprisvaror mot livsmedel av högre kvalitet, så kallade premiumprodukter. Vart fjärde livsmedelsföretag uppger att deras premiumsortiment ökade mycket i volym under 2014. Bara ett fåtal anger stor ökning för bas- och lågprissortiment.

De dyrare varorna står sig bättre i konkurrensen från utlandet, visar trendrapporten. Fyra av fem svenska producenter, 79 procent, upp­lever att det största trycket från importvaror finns mot lågprisvaror, 15 procent mot basvaror och endast 6 procent mot premiumvaror.

Fakta. Heta mattrender

Ekologiska livsmedel, 39 procent.

Egna märkesvaror, EMV 17 procent.

Hälsosamma alternativ, 14 procent.

”Bekväma” livsmedel (färdiglagat), 6 procent.

Närproducerat, 2 procent.