Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Fler mobilförbud på arbetsplatser

Att fippla med mobilen är okej på vissa arbetsplatser och förkastligt på andra. Var gränserna går är inte solklart. ”Har man inte sunt förnuft blir det någon form av regelverk”, säger fackombudsmannen Peter Larsson som tror på fler förbud

En anställd på en förskola kunde inte låta bli mobiltelefonen trots att arbetsuppgiften var att ha fokus på barnen. På ett äldreboende kände man sig tvingad att införa regler om att inte använda mobilen samtidigt som man umgicks med de äldre. Sms:ande i samband med matning var inte längre tillåtet.

Problemen med mobilfixerade anställda väckte ett visst uppseende när SVT Västerbotten tidigare i år uppmärksammade de mobilförbud som införts i flera kommunala verksamheter i länet.

Peter Larsson, ombudsman för fackförbundet Kommunal, hade aldrig hört talas om mobilförbud inom liknande verksamheter tidigare. Att det råder mobilförbud för dem som kör i kollektivtrafiken är en annan sak.

– Men jag tror att det kommer fler mobilförbud. Vi lever ju i ett samhälle där du alltid ska vara nåbar. Det är Facebook och Twitter och det är mejl och det är nyheter som ska kollas, säger Larsson.

Frestelserna i mobilen har helt enkelt blivit fler och därmed räcker det sunda förnuftet inte längre till när vissa tar ställning till vad som är okej att göra samtidigt som man utför sina arbetsuppgifter.

Mattias Dahl, förhandlingschef vid branschorganisationen Svensk Handel, tror att handeln har varit snabbare med att inse problemen som kan uppstå.

– Tekniken har ändrat spelreglerna och vårt sätt att vara. Det är lätt att det spiller över på arbetstiden. Därför har de flesta företag policys för när man får använda mobilen.

Han tycker att det är viktigt att arbetsgivaren är tydlig med som gäller.

Och så påminner han om något som många av oss har glömt bort.

– Livet gick ju att bedriva innan mobiltelefonerna.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.