Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Fler nixar mobiltelefonen efter nya regler

Foto: Frederic J Brown/AFP

Nu får telefonförsäljare ringa till mobiltelefoner. Och det har märkts hos Nix-registret, som spärrar telefoner för säljsamtal. Men Konsumentverket tycker inte att registret är tillräckligt.

– Många av bolagen bryr sig inte om att numren är nixade, säger Gunnar Larsson, generaldirektör för Konsumentverket, till TT.

Han pekar också på att alla som har sina mobiltelefoner genom sin arbetsplats inte kan ansluta abonnemangen till nix-registret.

Lördagen den 1 februari trädde de nya reglerna för telefonförsäljning i kraft. Efter branschorganisationerna Kontaktas och Swedmas ändring är det nu tillåtet med säljsamtal till mobiltelefoner.

När det blev klart att det skulle bli tillåtet började många anmäla sina abonnemang till Nix-registret. För närvarande är omkring 490.000 mobilabonnemang anslutna.

– En hel del har anslutit sig efter de skriverier som var runt årsskiftet, säger Jonas Edström, ordförande för föreningen Nix-telefon, och även ordförande för Swedma.

Men Konsumentverket anser att säljsamtalen till mobiler strider mot god marknadsföringssed.

Frågan ska även prövas i domstol. Konsumentombudsmannen har stämt Energibolaget i Sverige, som fått många klagomål, i Marknadsdomstolen.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.