Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Fler svenskar äter vegetariskt

Helena Tinnerholm Ljungberg handlar mat av Emilia Erixon i foodtrucken Vegan soul train.
Helena Tinnerholm Ljungberg handlar mat av Emilia Erixon i foodtrucken Vegan soul train. Foto: Roger Turesson

Allt fler väljer att äta mer grönt. Försäljningen av vegetarisk mat ökar och under första halvåret minskade förbrukningen av kött.

– Det är enkelt att vara vegan numera, man behöver inte försaka någonting, säger Helena Tinnerholm Ljungberg, vegan sedan sju år.

Försäljningen av ekologiska livsmedel har ökat rekordartat det sen­aste året. Och nu går det även att se en tydlig ökning av andelen vege­tarisk mat.

Axfoods försäljning av vegetariska alternativ till färs, köttbullar och korv ökade med 40 procent under första halvåret i år jämfört med samma period förra året. Försäljningen av konserverade bönor ökade 20 procent, och torkade bönor med 11 procent.

På torget i Högdalen står foodtrucken Vegan soul train parkerad och Helena Tinnerholm Ljungberg har precis köpt lunch till sig och dottern Ellen, 3 år.

– Vi är veganer, jag har varit det i sju år. Innan dess var jag vege­tarian, men sedan tyckte jag inte att det var tillräckligt längre av djurrättsliga skäl, säger Helena Tinnerholm Ljungberg.

Hon tycker att det är väldigt enkelt att vara vegan, jämfört med när hon blev det.

– Man behöver inte försaka någonting. Här i Högdalen går det att köpa ost, korv och till och med veg­ansk kaviar nu.

Hos Ica har försäljningen av frysta vegetariska produkter som quorn, soja eller grönsaksbaserade produkter ökat med 11 procent hittills i år medan ärtor, bönor och gryner ökat med 4–5 procent.

Coop har inga siffror men säger att försäljningen av vegetariska produkter har ökat det senaste året.

– Varorna som har ökat mest är proteinersättare på olika sätt, soja, tofu och liknande. Det är en ökning från låga nivåer, men intresset är stort. Personen som arbetar med recept från oss har märkt att allt fler frågar efter recept på fisk eller helt vegetariska rätter, säger Åsa Domeij, miljöchef hos Axfood.

2009 var skånska företaget Anamma, som tillverkar veganska maträtter, nära konkurs.

Nu växer produktionen och varorna finns hos samtliga stora butiks­kedjor.

– Vi ökar vår försäljning med 100 procent varje år. I år räknar vi med att omsätta 40 miljoner, säger Magnus Hansson försäljnings- och marknadsansvarig.

Enligt Magnus Hansson ökade försäljningen bland samtliga vegetariska producenter med 10 procent förra året.

Konsumtionen av nöt- och griskött sjönk med drygt 3 respektive 4 procent första halvåret i år efter att ha stigit i flera år, visar statistik från Jordbruksverket. I vikt betyder det att under första halvåret förbruk­ades 7,3 tusen ton mindre kött än förra året, eller 172,4 tusen ton i år jämfört med 179,7 tusen ton. Då är även ben inräknade.

– Den ökande köttkonsumtionen kan ha peakat, först börjar det plana ut och sedan kanske det sjunker. Det intressanta är om det här är en vändpunkt eller ett hack i kurvan, säger Åsa Domeij.

Fakta. Var tionde svensk är vegetarian

Enligt Ungdomsbarometern som presenterades i våras äter nära två av tre i åldern 18–29 år mindre kött nu än för ett år sedan.

I en undersökning som Demoskop har gjort på uppdrag av Djurens rätt svarade tio procent av 1 000 tillfrågade att de lever på vegetarisk kost, av dem är sex procent vegetarianer och fyra procent veganer. Vid en liknande undersökning från 2009 var fyra procent vegetarianer och två procent veganer. De fem starkaste argumenten för att välja vegetarisk kost enligt undersökningen:

Om det skulle anses ha lägre miljöpåverkan än annan mat.

Om det skulle anses vara hälsosammare än annan mat.

Av hänsyn till djuren.

Om det vore lättare att hitta bra vegetariska produkter i affären eller på restauranger.

Om vegetarisk mat skulle bli billigare.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.