Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Fler unga väljer att ta körkort – för att få jobb

Other: Jonas Eriksson

En allt större andel av de svenska 18-åringarna väljer att ta körkort. En förklaring kan vara att kortet gör det lättare att få anställning.

– Givetvis är det en fördel med körkort när man söker arbete, säger Petra Jansson, chef för ungdomsavdelningen på Arbetsförmedlingen.

Under nästan två decennier skedde en kraftig minskning av antalet ungdomar som tar körkort. Men nu kan man skönja en vändning.

DN har jämfört antalet 18-åringar med B-körkort för personbil med det totala antalet 18-åringar under de senaste sex åren. Jämförelsen visar att andelen 18-åringar med körkort ökat med 5 procentenheter under perioden. En förklaring kan vara att det är vanligt att arbetsgivare kräver körkort vid anställning.

– Körkort är en konkurrensfördel när man söker jobb. Särskilt inom byggsektorn, men även inom vård och äldreomsorg, säger Petra Jansson, sektionschef för ungdomar 16–24 år på Arbetsförmedlingens huvudkontor i Stockholm.

Som till exempel för budbilsförare, där det kan vara ganska lätt att få arbete, är det naturligt med krav på körkort. Men Petra Jansson menar att även inom områden där man egentligen inte behöver kunna köra bil är det enklare att få jobb med körkort.

– Om det står mellan två jämbördiga personer så kan körkortet avgöra, säger hon.

För ungdomar utan körkort kan situationen liknas vid ett moment 22. De behöver ett arbete för att ha råd att kunna ta körkort, men får inget eftersom de saknar körkort.

Arbetsförmedlingen kan i vissa fall hjälpa till med lastbils- eller ett truckkort, men då krävs att den arbetssökande redan har körkort för personbil. I Skellefteå pågår ett försök där Arbetsförmedlingen under vissa förutsättningar kan stötta med teoridelen till körkortet.

Sebastian Bonnet Perez är inne i slutfasen av sin körkortsutbildning på Alby trafikskola söder om Stockholm. Han ska köra halkbana på måndag och sedan återstår finslipning av körningen.

– För mig är det nödvändigt med körkort eftersom jag har utbildat mig till elektriker, men det ger också en frihet, säger han.

Sebastian Bonnet Perez arbetade parallellt med utbildningen för att tjäna ihop till körkortet.

– Men sedan fick jag det i studentpresent av min familj. Det var en stor överraskning, säger han.

Sebastian har hittills tagit nio dubbellektioner på trafikskolan, men övningskör även privat med sin bror.

– Det är ett stort plus om man kan övningsköra hemma parallellt med körskolan. Det brukar ge bäst resultat, säger Sandra Moshi på Alby trafikskola.

På branschorganisationen Sveriges trafikskolors riksförbund, STR, ser man positivt på att fler unga tar körkort:

– Generellt tar man körkort när man har ett upplevt behov av det. Kanske är det föräldrarna som varit tydligare med att det är bra att ha ett körkort för framtiden, säger STR:s förbundsordförande Berit Johansson.

Hon vill inte uppge någon snittkostnad för att ta körkort. Det kan skilja oerhört mycket beroende på hur mycket man har möjlighet att övningsköra privat, hur många lektioner man behöver och var i landet man befinner sig.

Sonja Forward på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, var projektledare för en rapport om ungdomars inställning till att ta körkort som kom ut 2010.

– Då såg vi att ungdomar gärna väntar med att ta körkort. Detta berodde främst på tidsbrist och att de inte hade råd. Förlängd utbildning, ökad urbanisering och att man hellre spenderar pengarna på resor och teknik är andra orsaker som lyfts fram i litteraturen, säger hon.

Sonja Forward vill se om ökningen håller i sig innan hon drar några större slutsatser.

Fakta: Körkort för personbil

De fasta kostnaderna för ett B-körkort (körkortstillstånd, kunskapsprov, körprov, tillverkning) ligger på runt 1 500 kronor.

Den stora kostnaden är utbildningen. En snittkostnad som brukar uppges är 15 000 kronor, men det kan kosta betydligt mer beroende på hur många lektioner man behöver.

Kostnaden kan skilja sig åt mellan olika körskolor. Kontakta en trafikskola för att få ett minutpris, alternativt ett pris för en 40-minuterslektion för att ha något att jämföra med. Lektionerna kan variera mellan 30 och 80 minuter, så lektionspriset kan bli missvisande. Lektionerna är ofta längre i större städer.

Ett sätt att få ned kostnaden är att övningsköra privat parallellt med utbildningen.

Den som vill övningsköra privat måste ha en godkänd handledare. Ansökan om godkännande görs hos Transportstyrelsen och kostar 170 kronor. Eleven och handledaren måste gå en utbildning tillsammans. Trafikskolan ska kunna ge besked om vad utbildningen kostar.

Cirka 700 av Sveriges 800 körskolor är organiserade i Sveriges körskolors riksförbund, STR. På hemsidan www.str.se kan man söka efter körskolor.

Sajterna körkortsportalen.se och körkortonline.se innehåller mycket information om att ta körkort.

Källa: körkortsportalen.se, körkortonline.se, STR

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.