Ekonomi

Flera Saabanställda har tagit lån

Saabfabriken i Trollhättan.
Saabfabriken i Trollhättan. Foto: Adam Ihse / Scanpix
Minst ett tiotal anställda på Saab Automobile har redan tvingats ta lån på Swedbank för att kunna betala sina räkningar. En anstormning väntas till kontoret i morgon bitti om inte ledningen för biltillverkaren presenterar en lösning på företagets akuta ekonomiska kris.

– Jag avvaktar vad som händer på förmiddagen i morgon. Om inte det blir en lösning får jag gå till Swedbank och låna pengar efter lunch, säger tvåbarnspappan Mattias Larsson i Grästorp till DN.se.

Han är en av Saabarbetarna som inte fick sin lön i torsdags, dagen före midsommarafton. Då befann han och hans gravida fru Emma i Göteborg på hotell för att gå på Liseberg med barnen.

När lönen inte kom tänkte de ställa in besöket på nöjesfältet eftersom pengarna på kontot var på väg att ta slut. Men i går blev besöket av sedan en kvällstidning som uppmärksammat familjens situation betalat besöket.

Nu väntar han på att Saabs akuta kris ska lösas. Om inte får han låna upp till 20 000 kronor på Swedbank utan säkerhet till en ränta på 6,85 procent i väntan på att Saab försätts i konkurs. Först då börjar den statliga lönegarantin gälla.

– Jag hoppas och tror på en snsbb lösning. Vi måste ju kunna betala våra räkningar, säger Mattias Larsson.

Redan i torsdags beviljade Swedbanks kontor i Trollhättan, där många anställda har sina löner, lån till ett tiotal anställda som hade akut brist på pengar. Även räntebetalningar sköts på framtiden.

– Det är egentligen en förlustaffär för oss. Men vi tycker ändå att vi ska hjälpa till i den här mycket speciella situationen, säger Thomas Eriksson, chef för Swedbanks kontor i Trollhättan.

Fler anställda kan ha beviljats lånet på Swedbanks telefonbank som hade öppet i torsdags och i dag. Lånet gäller oavsett var man bor. Villkoret är att man är anställd på Saab.

Men alla kan inte räkna med att få lån. Har man betalningsanmärkningar eller en konkurs bakom sig blir det nej.

–  Ser det för jäkligt ut kan det vara svårt, säger Thomas Eriksson.

Det innebär att det kan bli Saab-anställda med betalningsproblem bakom sig som blir de första som vänder sig till facket för att få hjälp att kräva ut sin lön. Sedan har sju dagar på sig att betala ut pengarna innan facket kan försätta bolaget i konkurs.

– Så kan det bli. Men jag hoppas att det inte ska behöva gå så långt, säger Håkan Skött, Metallklubbens ordförande på Saab.

En av hans medlemmar är prototypplåtslagaren Krister Henriksson, 51. Han har arbetat på Saab sedan han var 17 år. Aldrig tidigare har lönen uteblivit – inte ens när General Motors fattade beslutet om nedläggning den 18 december 2009.

– Det är en principsak. Jag har aldrig varit med om maken. Det är klart att jag känner en stor besvikelse.

Trots det har han fortfarande förtroende för vd:n och styrelseordföranden Victor Muller.

–Jag klarar mig än så länge, men jag håller på att renovera mitt hus och har bytt fönster för 60 000 kronor. Så det är klart man är bekymrad.