Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Flygskatten gör Thailandssemestern 2.000 kronor dyrare

Enligt finansmarknadsminister Per Bolund (MP) kommer ett förslag om flygskatt före sommaren. Arkivbild
Enligt finansmarknadsminister Per Bolund (MP) kommer ett förslag om flygskatt före sommaren. Arkivbild Foto: Maja Suslin/TT

En Thailandssemester för en trebarnsfamilj blir drygt 2.000 kronor dyrare nästa år. Det blir effekten av den flygskatt som regeringen vill införa.

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) tycker att barnfamiljer som inte har råd med skatten ska vinterturista i Sverige i stället. Samtidigt hotar SAS att flytta långdistansflygningar till Köpenhamn.

På onsdagen kom beskedet att en flygskatt ska ingå i höstbudgeten, trots att en majoritet i riksdagen är emot och att de flesta remissinstanser är kritiska.

Regeringen vill att flygskatten ska införas den 1 januari 2018 och följa förslaget från den utredning som lades fram i höstas med tre nivåer: 80 kronor per enkelresa inrikes och inom Europa (85 kronor inklusive momseffekt, enligt finansdepartementet), 280 kronor för resa utanför Europa upp till 600 mil från Arlanda (utlandsresor är momsbefriade) och 430 kronor resor till destinationer längre bort än 600 mil från Arlanda.

Det innebär att en Thailandsresa för en trebarnfamilj blir 2.150 kronor dyrare i januari nästa år jämfört med om den inleds i december i år. Det är en rimlig skattehöjning, tycker regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

– Det är rimligt att man betalar för den klimatpåverkan som ens resande orsakar. Det tror jag också många människor känner när vi nu ser att klimatet i Arktis tidvis är 25 grader varmare än normalt, säger finansmarknadsminister Per Bolund (MP).

Så du hoppas att allt färre svenskar ska ha råd att åka till värmen på vintern?

– Det finns ju andra destinationer som har betydligt kortare avstånd och därmed mindre flygskatt. Sedan är jag en varm anhängare av vinterturism och turistar gärna i landet, och det tror jag fler kommer att se möjligheterna med.

SAS, där svenska staten är största ägare med 17 procent, hotar nu med att flytta långdistansflygningar från Arlanda till Köpenhamn.

– Ett alternativ är att eventuellt flytta en del av vår långdistansproduktion till Köpenhamn, säger SAS koncernchef Rickard Gustafson.

Läs mer: Flygskatten ”dödsstöt” för svenska flygplatser

Enligt den statliga utredning som kom i höstas är klimateffekterna av en flygskatt begränsade. Många remissinstanser har också varit kritiska. Ändå kommer det ett förslag i höstbudgeten, vilket innebär att förslaget går igenom i riksdagen även om en majoritet bestående av de borgerliga och Sverigedemokraterna är emot.

Nu lovar Centerpartiet att verka för att alliansen river upp skatten om de borgerliga vinner valet nästa hört.

– Klimateffekten är som Sveriges samlade värmeljuskonsumtion. Den stora effekten blir i stället att man sätter sig i bilen och kör till Stockholm om de är dit man ska eller kör till Kastrup där man sitter den där miljöskatten, säger Emil Källström (C), ekonomisk-politisk talesperson som i stället vill se en beskattning av flyget på EU-nivå via utsläppsrättssystemet.

Naturvårdsverket, som vill se en betydligt högre flygskatt, håller med om att flygskattens effekt är begränsad i sin nuvarande form.

– Den direkta effekten blir liten på kort sikt. Men det är en viktig signaleffekt som i bästa fall gör att fler länder inför liknande åtgärder, säger Stefan Nyström, chef för klimatavdelningen, som pekar på att Tyskland och Storbritannien redan infört en flygskatt.

Han menar dock att skatten på långresor borde ligga något högre, vilket också står i Naturvårdsverkets remissvar. Men för att motsvara den skatt som tas ut på bensin för en lika lång resa skulle man behöva lägga på 5000 kronor per tur och retur-biljett..

– Det är förstås en avvägning. Om resorna flyttar till Köpenhamns flygplats i stället har skatten ingen betydelse, säger Stefan Nyström. 

Läs mer: Majoritet vill stoppa skatten på flygresor

Flygskatten beräknas ge statskassan 1,7 miljarder kronor. Merparten av dessa pengar vill regeringen använda till att sänka skatten för den första anställningen från 31 till 10 procent för handelsbolag och aktiebolag utan anställda, alternativt med en anställd som också är delägare eller närstående till delägaren. Detta ska ge upp till 10.000 arbetstillfällen, hoppas regeringen.

– Det här ett typiskt exempel på är en grön skatteväxling, säger Per Bolund.

Centerpartiet har tidigare föreslagit ett slopande av arbetsgivaravgiften för den första medarbetaren som anställs.

– Det är synd att man inte går hela vägen. Man har plankat delar av ett Centerförslag, säger Emil Källström.

Luleås kommunalråd Niklas Nordström (S) som också är ordförande i branschorganisationen Svenskt flyg har tillsammans med en grupp andra S-politiker vars orter är beroende av flyget misslyckats i sina försök att övertala finansminister Magdalena Andersson om att flygskatten måste stoppas.

Han varnar nu för att storstäder som Stockholm blir vinnare på den skatteväxling som regeringen föreslår.

– Vi måste betala genom att vi måste fortsätta att flyga. Men de flesta företagen finns i storstäderna så det blir där som skattepengarna hamnar, säger Niklas Nordström.

Norrbottenspolitikern konstaterar samtidigt att länets främsta ishockeyklubb Luleå Hockey räknar med 300.000 kronor i ökade kostnader per säsong på grund av flygskatten.

Läs mer: Debatt: Beskatta flyget som bilen för att nå klimatmålen

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.