Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Förbandslåda för psykisk ohälsa testas på svenska företag

Doberman har tagit fram världens första förbandslåda för psykisk ohälsa.
Doberman har tagit fram världens första förbandslåda för psykisk ohälsa. Other: Helena Karlsson

Världens första förbandslåda för psykiska besvär har tagits fram av designbyrån Doberman. Nu testas den på svenska företag med syfte att förhindra utbrändhet och sjukskrivningar.

Förbandslådan har både en fysisk och en psykisk del där den fysiska innehåller exempelvis plåster, sårtvätt och förband.

I den psykiska delen finns en telefontjänst där du kostnadsfritt kan ringa en terapeut med tystnadsplikt, tips på hur du bemöter en kollega du är orolig för samt en så kallad självskattning där du kan hålla koll på hur du själv har mått den senaste månaden.

– Tanken är att adressera problemet med psykisk ohälsa på arbetsplatser. Vi vill att det ska vara lika lätt att tala om som ett sår i benet. Det ska vara ett helhetssätt att se på människokroppen, säger Thérèse Manheimer från Doberman.

Ursprungsidén till lådan kommer från sex designstudenter som tog fram en prototyp under förra sommaren. Doberman och företaget Handisam har sedan med hjälp av beteendevetare, psykologer och personer som har erfarenhet av utbrändhet tagit fram lådan som nu ska testas på ett antal svenska företag.

– Vi ska utvärdera projeketet i december och se om produkten kan kommersialiseras, säger Thérèse Manheimer.

Organisationerna bakom prototypen är kampanjen Hjärnkoll, Swedbank, Eon, Sveriges Byggindustrier, Sveriges företagshälsor, Previa, Feelgood, Doberman, Arbetsgivarverket, Ledarna, Svenskt Näringsliv, Suicidforskning och prevention av psykisk ohälsa (NASP) samt Hjärnkolls ambassadörer, som är privatpersoner med egna erfarenheter av psykisk ohälsa.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.