Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Fordonsindustrin på högvarv igen

Mats Johansson och David Halling köpte det konkursade Cliff 2010. Sedan dess har omsättningen skjutit i höjden och företaget gått från att ha tre anställda till 32.
Mats Johansson och David Halling köpte det konkursade Cliff 2010. Sedan dess har omsättningen skjutit i höjden och företaget gått från att ha tre anställda till 32. Foto: Jonas Lindstedt

Trollhättan. Efter finanskris och Saabkonkurs går västkustens fordonsindustri åter på högvarv. Volvos försäljningsframgångar ger ringar på vattnet hos underleverantörerna och facket ser ett trendbrott i den rekordhöga arbetslösheten.

I underleverantören Cliff Produktion & Modells lokaler i Trollhättan ligger förväntan i luften. Snart landar den 50 ton tunga, specialbeställda maskinen från Italien, som med 13,5 miljoner kronor i inköpspris är det lilla företagets i särklass största investering genom tiderna. Den fungerar samtidigt som en bra bild av den framtidstro som efter sju svåra år åter blommar bland fordonsindustrins underleverantörer.

– Det är en otrolig fart på verksamheten. Vi skulle behöva fler maskiner och mer folk, säger Mats Johansson, som äger företaget tillsammans med David Halling.

Det är inte länge sedan som läget var ett helt annat. 2008 blev Cliff ett av finanskrisens offer och gick i konkurs. Mats och David, som då var anställda, köpte konkursboet 2010. Sex år senare har antalet anställda gått från tre till 32 och omsättningen ökat till 64 miljoner. Man har förvärvat två mindre företag, har verksamhet även i Göteborg och levererar prototyper, modeller och verktyg till stora tillverkare som till exempel Volvo, Geely och Scania.

I lokalerna, som är Saabs gamla modellverkstad på Stallbackaområdet, råder en febril verksamhet. Det närmar sig leveransdag för de karosser som Cliff bygger till PWR-stallet i racingserien STCC. Samtidigt kommer allt fler beställningar från Hisingen i Göteborg, där Volvo Cars gått upp till treskift och försäljningen av den nya XC90-modellen slår nya rekord.

– Det är klart att vi märker av Volvos framgångar, men vi har gott om beställningar även från andra kunder, säger Mats Johansson och förklarar att han är spänd på att se vad som händer i Saabs gamla fabrikslokaler på andra sidan vägen, där Nevs planerar att sätta igång sin elbilstillverkning igen nästa vår.

Cliffs ägare vet av egen erfarenhet att det kan svänga snabbt i bilbranschen, men just nu ser man ljust på framtiden och säger att det är avgörande att man vågar satsa. Med nya maskiner och fler anställda höjer företaget nu sin målsättning.

– Vi siktar på att kunna leverera till företag i Europa och resten av världen. Det är stenhård konkurrens men kvaliteten och framför allt våra priser gör att vi ligger bra till, säger David Halling.

Cliff är en av många underleverantörer som upplever ljusa tider och det går bra även för de större företagen. Plastal AB, som bland annat tillverkar stötfångare och plastkomponenter, bland annat i Göteborg och Simrishamn, har ökat antalet anställda med mellan 10 och 15 procent de senaste åren och har nu 1 200 anställda. Även här är det enligt vd Martin Larsson Volvo Cars framgångar som är den största enskilda faktorn.

 

Det är klart att vi märker av Volvos framgångar, men vi har gott om beställningar även från andra kunder.

 

– Det är deras volymökningar, både genomförda och planerade, som gör avtryck. Vi har nu gått upp till treskift på tre av våra fyra fabriker, säger Larsson.

Annan var situationen efter finanskrisen. 2009 gick Plastalkoncernen med 6 000 anställda i konkurs. Delar av dotterbolagen såldes och kunde fortsätta verksamheten. Martin Larsson, som tidigare var chef på Saab, säger att Plastal nu anställer kontinuerligt och att det inte alltid är lätt att hitta folk.

– Svårast tycker jag det är att hitta ingenjörer och tekniker. Särskilt i Göteborg är det många företag som satsar på utvecklingssidan, vilket gör att konkurrensen är hård, säger Larsson.

Att hjulen börjat snurra allt snabbare märks också i en sjunkande arbetslöshetsstatistik. Norra Älvsborg har länge varit fackförbundet IF Metalls hårdast drabbade distrikt i landet, men under 2015 sjönk arbetslösheten bland medlemmarna från 23 till 20 procent.

– Det är fortfarande en väldigt hög siffra, men vi ser ett trendbrott och det är bilindustrins och framför allt Volvos framgångar som ligger bakom, säger Mikael Johansson, avdelningens ombudsman i Trollhättan.

Han förklarar att medlemsantalet växt kraftigt i Göteborg tack vare nyanställningarna på Volvo, men att framgångarna spiller över på andra distrikt eftersom underleverantörer anställer. Nevs omstart väntas ytterligare förbättra siffrorna.

– Jag ser ingen anledning till att den här positiva trenden inte ska fortsätta, säger Johansson.

Han får medhåll av Fredrik Sidahl, vd för underleverantörernas branschorganisation, vars enkätundersökning bland 550 medlemsföretag i fjol visade att en övervägande del trodde på fortsatt ljusa tider.

– Många svarar att de tror att deras omsättning och antalet anställda kommer att öka. Man kan också mäta antalet varsel och konkurser och där är det en väldigt lugn period, säger Sidahl, som samtidigt menar att det skulle vara bra med ytterligare en småbilstillverkare till i Sverige.

Han påminner om att 40 procent av hela fordonsindustrin och runt 10 000 jobb försvann i finanskrisen. Rationaliseringar och automatisering har gjort att långt ifrån alla jobb kommer tillbaka.

– Men vi har nått botten och det vi ser nu är att det behövs ”armar och ben” igen. Det är därför som företagen anställer, säger Sidahl.

Foto:

Fakta. Volvos och CEVT:s framgångar ger jobb
  • Försäljningssuccén för Volvos nya XC90-modell har skapat tusentals nya jobb i Göteborg. I samband med att fabriken på Hisingen gick upp till treskift i maj nyanställdes drygt 1 500 personer. I september i fjol meddelade Volvo att man skruvar upp produktionstakten för att möta efterfrågan och ytterligare 300 personer anställdes.
  • 2013 etablerade sig CEVT (China Euro Vehicle Technology), kinesiska Geelys utvecklingscentrum på Lindholmen i Göteborg. Två år senare har företaget 1 400 anställda. CEVT sysselsätter folk från 22 olika länder och har i rekordfart växt till en av Göteborgs största privata arbetsgivare.
  • Elbilstillverkaren Nevs i Trollhättan planerar att återuppta produktionen nästa år. Företaget har i dag cirka 700 anställda och ska anställa ett hundratal bilbyggare till sommaren.
Fakta. Bilarna som sålde bäst i mars 2016

1. Volvo V70II Antal: 2 667

2. VW Golf 1 819

3. VW Passat 1 291

4. Volvo S/V60 1 282

5. Volvo V40N 1 145

6. Volvo XC60 992

7. Toyota Auris 787

8. Kia Ceed 719

9. VW Polo 528

10. Nissan Qashqai 609

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.