Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Företagen köper sig ”gillande” på Facebook

Det blir allt viktigare för företag att synas i sociala medier som Facebook. Så viktigt att företagen är villiga att betala människor som ”gillar” dem. Knapptrycken har blivit en vara som kan köpas och säljas. Men ”att bara räkna 'likes' ger inte mycket”, säger Annika Lidne, expert på sociala medier till DN.se.

900 miljoner människor har konton på Facebook, enligt företagets senaste sammanställning. Att synas, spridas och gillas på världens största sociala nätverk är mumma för företagen.

– Konsumenter vistas mer och mer i sociala medier och nås inte lika ofta av annonser i traditionella medier. Därför satsar företagen i sociala medier där kunderna är. Det handlar också om hur företaget framställs. Är man inte med i sociala medier upplevs man som efter och gammalmodig, säger Annika Lidne, konsult i sociala medier.

När en Facebookanvändare ”gillar” ett företag syns det bland Facebookvännerna och företaget får därigenom spridning. Sannolikheten ökar att även dina vänner får upp ögonen för ett varumärke eller en produkt om du visar att du gillar den genom att trycka på ”like”-knappen. Därför blir det attraktivt för företagen att ha många ”gillanden”.

Nystartade svenska företaget FBlikes.se garanterar 500 ”gillanden” för 590 kronor plus moms. 25.000 Facebookfans kostar 9.000 kronor plus moms.

– Det finns en stor efterfrågan att synas i sociala medier. Företagen vill visa upp en bra kunddialog och att de är omtyckta av sina kunder, säger Joel Tukiainen som driver webbyrån Bevace som står bakom FBlikes.se.

Storföretag som H&M är redan väletablerade på Facebook med över 10 miljoner ”gillanden”. Så fort en bild läggs upp på deras Facebooksida ”gillas” den av tuenstals och kommenteras av hundratals. Tuffare är det för mindre välkända företag som gärna vill att det ska snackas om dem. Därför är det i Sverige hittills mest småföretag som är intresserade av att köpa sig fans.

När FBlikes ska hitta nya personer som kan ”gilla” kundens Facebooksida exponeras den på en mängd olika hemsidor, annonssajter och spelsajter. Exempelvis spelare som besöker någon av dessa spelsajter måste då ”gilla” kundens hemsida för att komma åt det spel de vill spela. På så sätt lyckas FBlikes hela tiden hitta nya fans att leverera till kunden. På tre dagar lovar företaget att ha skaffat fram 500 fans.

– Användarna ”gillar” sidan för att komma åt det de vill göra och företagen kan visa upp en siffra. Det som händer när man gillar är ju att alla ens vänner ser det, företaget får spridning och ens vänner blir intresserade, säger Joel Tukiainen.

Ser du något etiskt problem med att företag köper till sig ”gillanden” från människor som egentligen inte bryr sig?

– Nej, det gör jag inte. Det är riktiga människor och strider inte mot Facebooks regler. Vill man sedan sluta ”gilla” en sida kan man göra det men ofta fortsätter de, säger han.

Enligt Joel Tukiainen är det här en snabbt växande trend i Sverige och företag inom alla typer av branscher hör av sig och är intresserade.

Utomlands är företeelsen att köpa sig falska fans redan etablerad. På den globala tjänstesajten Freelancer.com kan vem som helst köpa sig en tjänst eller annonsera efter lämplig arbetskraft från hela världn. Här kryllar det av företag som vill köpa sig egna Facebookfans. Företagen betalar så lite som 30 dollar för att få 500 personer som ”gillar” deras sida på Facebook. En annons kan vara utformad på följande sätt:

”Vi söker 1.000 riktiga fans till Facebook och Twitter. Alla fans måste vara riktiga människor med aktiva Facebook och Twitter konton som ska ha varit uppdaterade de senaste 7 dagarna. Vi vill inte ha falska konton eller spam och fansen måste fortfarande vara aktiva efter 30 dagar. Budget för projektet: 30-250 dollar. ”

Ofta uppger företaget var de vill att deras fans ska komma ifrån som USA eller Latinamerika beroende på var företaget är verksamt.

På sajten Freelancer.com anges också hur många som erbjudit sina tjänster och till vilket pris. Att döma av antalet svar är det inte svårt för företagen att köpa sig en fanklubb. Många av leverantörerna som erbjuder sina tjänster är från Bangladesh, Pakistan och Indien. Dessutom leder en enkel sökning på nätet till flera etablerade företag som är redo att skicka över ett antal fans mot betalning. Sajter som getmorefansandlikes.com och likesandfollowers.com levererar YouTubetittare, Facebookfans eller Twitterföljare.

– Det här urholkar så klart Facebook. Det handlar bara om att lura in folk i en falsk ”like-situation”, man fuskar till sig bra sökresultat, säger Annika Lidne.

– Det är som spam. Jag kan inte se någon annan funktion än att få igång trafiken som ser bra ut för cheferna eller uppdragsgivarna. Att ha något att visa upp: Titta, vi fick 10.000 ”likes” i vår kampanj, fortsätter hon.

Enligt Annika Lidne genereras inte heller alla nya ”gillanden” via andra sajter på nätet som i fallet med Fblikes.se. I länder som Bangladesh och Vietnamn finns fabriker med människor som har till uppgift att generera ”likes” eller kommentarer. Sofistikerade spamföretag anställer personer i utvecklingsländerna för att ta sig igenom förvrängda ord, så kallade robotfällor eller captchas, som är till för att förhindra automatiserade utskick av spam. Dessa lågavlönade arbetare skapar också och tillhandahåller Facebookkonton, kommentarer eller ”likes” – allt efter beställarens önskemål. Annika Lidne är kritisk till den här typen av mass-gillanden på Facebook.

– Vad skulle DN till exempel ha för användning av att 5. 000 personer i Pakistan har gillat sidan, frågar hon.

– Då handlar det bara om kvantitet. Men vill du få genomslag måste företaget förtjäna det genom att engagera människor och inspirera. Det gäller att hitta sina kärnkunder som gillar produkten och är villiga att sprida ordet vidare. Man måste börja genom att titta på sin produkt. Att bara räkna ”likes” ger inte mycket, säger Annika Lidne.

 

 

 

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.